Fiffiga lösningar när etiketteringsytan är begränsad - Elfa

Blogginlägg   •   Jun 18, 2013 09:00 CEST

Det är inte sällan etiketteringsytan på ens produkter är begränsad. Ofta vill man ha med utförlig produktinformation och ett par språkvariationer men ytan kanske är för liten för att få plats med detta på en vanlig etikett. Givetvis har Nordvalls smarta och praktiska etikettlösningar som passar när man vill ha med mycket på begränsad yta. Läs om hur vi löste ett stort problem för Elfa.

I början av 2010 hade Nordvalls en diskussion med Elfa – ett företag som bland annat tillhandahåller hyll-, häng och backsystem. De hade nämligen svårt att hitta rätt etikettmaterial för en strategiskt viktig produkt: en trådback med mycket begränsad yta för etikettering. Man ville finna en lösning där man kunde ge slutkonsumenten all väsentlig information på en liten yta och samtidigt spara kostnader på förpackningsmaterial.

Tidigare hade man ingen anvisning som följde med produkten. Konsumenterna hänvisades istället till Elfas hemsida för att ta del av instruktionerna, vilket många inte gjorde. Resultatet var att produkten ideligen blev felmonterad. I den förpackning som följde med trådbackarna fanns heller ingen möjlighet för ett separat instruktionsblad.

Representanter från Elfa och Nordvalls slog sina kloka huvuden ihop och kom på den optimala lösningen: en etikett med baksidestryck där man satte monteringsanvisningen. Lösningen innebär att Elfa framöver kan säkerställa att deras kunder monterar ihop trådbackarna på ett korrekt sätt samtidigt som Elfa sparar kostnader tack vare mindre förpackningsmaterial.

Nordvalls etiketter med baksidestryck är i sig ganska enkel. Etiketten är ofta tryckt i UV-flexo med adhesivtryck. Vad man dock måste tänka på är att man inte trycker på för stor del av adhesivdelen, eller med för många färger, för att inte förstöra häftämnet. Etiketten med baksidestryck är den optimala lösningen för dig som önskar tryck som ska kunna läsas från två sidor; en trådback som i Elfas fall eller kanske ett fönster.