Fiffiga lösningar när etiketteringsytan är begränsad - Fresenius Kabi

Blogginlägg   •   Jun 18, 2013 09:00 CEST

Det är inte sällan etiketteringsytan på ens produkter är begränsad. Ofta vill man ha med utförlig produktinformation och ett par språkvariationer men ytan kanske är för liten för att få plats med detta på en vanlig etikett. Givetvis har Nordvalls smarta och praktiska etikettlösningar som passar när man vill ha med mycket på begränsad yta. Läs om hur vi löste ett stort problem för Fresenius Kabi.

Läkemedelsföretaget Fresenius Kabi i Norge tillverkar ett anestesipreparat till bland annat Belgien som heter Ropivacaine. Detta preparat kommer i en plastampull och etiketten som sitter utanpå är ytterst liten (25 x 24 millimeter). Samtidigt är behovet av information på etiketten stor.

Tidigare hade man en ”vanlig” etikett på produkten med en teckenstorlek på 3,6 punkter. Under 2012 kom det dock önskemål om att öka läsbarheten på etiketten vilket gjorde att man var tvungen att finna en ny lösning. Samtidigt ville man ha så många som tre språkvariationer på den lilla ytan.

På Fresenius Kabi försökte man först skapa olika varianter av originaletiketten för att öka läsbarheten men ytan var helt enkelt för liten. Istället arbetade Fresenius Kabi och Nordvalls fram en ny lösning där man valde att använda Nordvalls Triokett – en etikett med tre skikt och fem tryckbara sidor. Eftersom Trioketten är styvare än en vanlig etikett var man något spänd på hur resultatet skulle bli men det gick över all förväntan. Lösningen blev mycket lyckad och tack vare Triokettens stora möjligheter fick man plats med all den information som behövdes. Man kunde nu även öka teckenstorleken till 5,2 punkter.

Nordvalls Trioketter har tre skikt med fem tryckbara sidor – vilket är en optimal lösning i synnerhet när etiketten är liten och behovet av information stort. Såsom i fallet med Fresenius Kabi. Triokettens grund-, mitten- och toppetiketten trycks för sig och sätts sedan ihop av en kollateringsmaskin. För att göra Trioketten öppningsbar och återförslutningsbar används en speciallack mellan skikten.