Läskande nyheter som får oss att längta till Rio

Blogginlägg   •   Maj 19, 2014 10:01 CEST

Vi på Nordvalls har lång erfarenhet av etikettproduktion mot dryckesindustrin. En av våra kunder i detta segment är Frutoso International – en innovativ ciderproducent med passion för Brasilien som grundades 2012. Samma år kom dess grundare i kontakt med Nordvalls för framtagandet av etiketter. Produktlanseringen blev en direkt succé och i vår introduceras nya, spännande smaker. Vi är mycket glada för att få vara med på resan; en resa som startade i Rio.

Innovativa smaker för den som gillar att njuta av livet

Frutoso är en kolsyrad ciderdryck gjord på äppelvin med olika fruktsmaker och låg alkoholhalt. Målgruppen är ”sociala upplevelsesökare” och ”prestigelösa livsnjutare” och enligt grundarna själva passar cidern utmärkt soliga dagar då suget efter något läskande sätter in, den intages bäst kall med skönt sällskap, gärna på en "after beach". Kort och gott är Frutoso drycken som får oss att längta till Rio.

Cidern finns i dagsläget i smakerna Coconut, Pineapple (stevia), Strawberry/Lime (stevia) och Pear Lime. Frutoso är den enda ciderproducenten i Sverige med smaken kokosnöt och var även först ut på marknaden med en ciderdryck som är sötad med den helt naturliga växten stevia. Ny smak för i år är Lime/Mentha som enligt Frutoso kommer passa perfekt i sommarsolen.

Etiketten i fokus

Etiketten är en viktig del i varumärkesbyggandet. För att hitta en passande etikettleverantör som kunde möta Frutosos behov av hög kvalitet och snabb leverans scannade man marknaden och valet föll på Nordvalls.

"Det tog inte lång tid förrän vi insåg att ni mötte våra behov och vi har nu byggt upp en nära relation med Nordvalls".

Från Frutosos sida var det a och o att den design som togs fram representerade vad varumärket stod för och att designen möjliggjorde för produkter i produktlinjen att vara unika men samtidigt tillhöra en och samma familj – "The Frutoso Sugar Skulls Family". När man ser Frutoso ska man fyllas med tankar om sol, värme, glädje och musik – man ska helt enkelt bli törstig.

"Förutom att Frutoso är en väldigt god och läskande dryck förstod vi tidigt att förpackningens design är oerhört viktigt för att särskilja drycken från andra produkter på marknaden. Då vi har valt att använda glasflaskor blev etiketten central för att nå ut till våra kunder. Jag tycker att Nordvalls process fungerar väldigt bra; från det att man skickar in den initiala designen till det att de färdiga etiketterna levereras på överenskommet leveransdatum."

Tummen upp från konsumenterna

Konkurrensen från andra cider- och RTD-produkter* är benhård. Genom att erbjuda högkvalitativa produkter med innovativa smaker samt ha en unik varumärkesidentitet har Frutoso International lyckats särskilja sig från mängden. Att dessutom vara den första aktören att erbjuda en ciderdryck med smaksättning av stevia har också varit en bidragande faktor till framgången. Grundarna klargör att de är mycket nöjda med resultatet och att Nordvalls har hjälpt till att ta fram en produkt som de är stolta över.

"Vi har fått oerhört positiv respons från kunder som tycker att Frutosos produkter är väldigt tilltalande med det bildspråk som används. Den höga kvaliteten på etiketterna har stor del i detta."

¨Det kokar i kitteln

Vad gäller trender i dryckesbranschen tror grundarna att den utveckling som ägt rum de senaste åren för öl- och vinetiketter, med fokus på kreativitet, bara är början och att detta även kommer att sprida sig till andra produktgrupper. Kreativa dryckesförpackningar blir allt viktigare och etiketten får en alltmer central roll för det totala intrycket av produkten.

Vilka planerna är för just Frutoso vill grundarna inte avslöja men en sak är säker, det kokar i kitteln!