LdB: Fransk Favorit i ny Förtrollande Förpackning

Blogginlägg   •   Feb 27, 2013 09:00 CET

LdB, som idag ägs av Cederroth, har skapat en unik ställning på den svenska marknaden med produkter som de flesta kvinnor känner igen. De första produkterna i LdB-serien lanserades år 1945 och det är idag ett av de bäst säljande hudvårdsmärkena i Sverige. Visste ni förresten att LdB står för Lait de Beauté som på franska betyder skönhetsmjölk? Receptet är nämligen hämtat från Paris. År 2011 påbörjades en resa för att vitalisera och modernisera varumärket och som etikettleverantör fick Nordvalls vara med på den spännande resan.

Den nya varumärkesplattformen, där målet var att ta en position på marknaden som mer ”chic & cheerful”, innebar bland annat en helt ny förpackningsdesign för LdB:s bas- och specialsortiment. Målet var att kommunicera ett modernt, feminint och lekfullt varumärke med produkter som gör en glad. Jonas Ingmarsson, förpackningsutvecklingschef på Cederroth, berättar att motivet bakom denna strategi var att den tidigare designen inte riktigt harmoniserade med det budskap som man ville förmedla. Kommunikationskonceptet var ”en förtrollande doft” och syftet var alltså att förstärka detta.

I samband med nylanseringen valde Cederroth även att effektivisera LdB-sortimentet och satsa på artiklarna med störst potential. I maj 2012 lanserades den nya designen.

Etiketter som tilltalar alla sinnen

Nordvalls blev involverat tidigt i framtagandeprocessen av de nya etiketterna. Målet var att illustrationerna i form av bland annat blommor, frukter och fjärilar skulle bli mer emotionella, få ett större djup och tilltala alla sinnen – men framför allt skulle de skildra den förtrollande doften. Richard Tillblad, formgivaren och illustratören bakom den nya designen, berättar att det var ett helt nytt formspråk man använde och att Nordvalls bidrog med sina gedigna kunskaper om olika trycktekniker för att återskapa den design man var ute efter.

Kombinationstryck med 3D-känsla

Nordvalls valde ett kombinationstryck bestående av Screen och Flexo med mycket fina detaljer i Screen, något som kräver ett stort trycktekniskt kunnande. För deodorantserien tillkom även kallfoliering. Då Cederroth var ute efter en 3D-känsla var Screen den självklara tryckmetoden att använda i detta fall då den bygger på höjden och ger en nivåskillnad, precis som vid prägling. Den största utmaningen blev LdB:s specialserie Sweet Wonderland. För det första var man ute efter en extra 3D-känsla för att få intrycket av att fjärilarna lyfter från flaskan. För det andra var det mycket tunna linjer och en markant guldton runt texten på förpackningens framsida. Här lekte man lite extra mycket med kombinationer av Screen och Flexo för att återskapa den önskade designen.

Från både Cederroths och designbyråns sida var man mycket nöjd med trycket. Jonas Ingmarsson menar att alla tryckerier kan klara av den tekniska biten men att det inte bara gäller att göra en perfekt etikett, utan att få alla att se ut som att de kommer från samma familj och skapa en varumärkeskännedom. Nordvalls lyckades med denna utmaning.

Ett starkare varumärke idag

Så här i efterhand har det visat sig att den nya designen var en riktig fullträff. Maria Holmlund, marknadschef för segmentet skin care på Cederroth, berättar att man har haft en mycket positiv utveckling på LdB-serien sedan lanseringen av den nya designen och den första specialutgåvan Sweet Wonderland blev en försäljningssuccé.

Från Nordvalls sida är man mycket glad över att både slutkunden Cederroth och dess designbyrå var så nöjda med resultatet. Resan med LdB visar att ju tidigare Nordvalls får komma in i framtagandeprocessen av en ny etikett, desto mer kan kunden få ut av oss som leverantör. Genom kreativa diskussioner kan vi då få fram den känsla som kunden och kreatören önskar sig.

Cederroth har många spännande nyheter på gång för LdB där Nordvalls är etikettleverantören. Vi på Nordvalls ser mycket fram emot ett fortsatt gott samarbete med Cederroth.

Prova oss gärna du med!