Stärk ditt varumärke med personaliserade etiketter

Blogginlägg   •   Feb 05, 2017 11:52 CET

Idag, den 5 februari, är det internationella Nutelladagen, en dag då många världen över hedrar den omåttligt populära hasselnötskrämen. Dagen till ära kan du designa en egen etikett för att få ett helt unikt utseende på din Nutellaburk. Du kan välja att skriva ditt namn på etiketten eller kanske en hälsning till en kär vän och välja mellan en uppsjö olika teman och färger. Det är inte första gången som Ferrero, som äger varumärket Nutella, gör en kampanj med personaliserade etiketter, och det är heller inte det enda varumärket som förstått värdet av att göra det.

Först ut var Coca-Cola med "Share a Coke"-kampanjen med olika namn på etiketterna. Det var samma produkt, samma flaska och samma försäljningskanaler - alltså ingen skillnad förutom variationerna i designen. Resultatet var fantastisk med extremt stark försäljningsökning i de regioner världen över där man lanserade kampanjen. Som uppföljare lanserade Coca-Cola strax därpå sin nya kampanj "It's Mine" där de tog ett steg längre och släppte ett par miljoner helt unika Diet Coke-flaskor på marknaden. Coca-Cola fortsatte och lanserade även "Share a Song" under 2016, med ett 70-tal välkända sångtitlar på etiketterna.

PepsiCo är ett annat exempel på varumärke som hängt på trenden med personaliserade etiketter. Sommaren 2016 hade de sin kampanj "Say it with Pepsi" där de lät över 600 olika emojis pryda flaskor (och burkar). Nu kunde konsumenterna både dricka Pepsi och uttrycka sina känslor med hjälp med de olika etiketterna.

Vi har ju så klart även ett svenskt exempel att nämna i det här sammanhanget - nämligen Felix ketchup. "Säg det med ketchup!" lanserades under hösten 2015 och fick stor genomslagskraft. Tusentals ketchupälskare engagerade sig i kampanjen. Några till och med friade till sina partners med hjälp av etiketten, vilket fick mycket publicitet i såväl traditionell media som sociala medier.

Ja, detta är bara ett par exempel av alla varumärken som börjat jobba med personaliserade etiketter och tack vare den digitala trycktekniken för etiketter är det möjligt, även för mindre producenter, att göra liknande kampanjer. Se bara på vår kund - olivoljeproducenten Manaki Gold - som skräddarsyr varenda flaska olivolja efter kundernas önskemål. Läs mer om det här!

Personaliserade etiketter stärker ditt varumärke

För många av de varumärken som gjort liknande kampanjer har vi sett en kraftigt ökad försäljning och att varumärket stärkts. Konkurrensen i butikshyllan är stenhård idag och som konsument har du fler val än någonsin när du går och handlar. Många produkter är rena förnödenheter och vi måste göra dem mer intressanta så att de sticker ut i hyllan. Att ändra i förpackningsdesignen är ett enkelt sätt att göra det utan att behöva ändra själva produkten. Att göra som Nutella eller Felix ketchup, där du som konsument får möjlighet att själv bestämma utseendet på din produkt, är att ta det ett steg längre. I kampanjer som dessa spelar sociala medier, såsom Facebook och Instragram, en viktig roll. Det är här kampanjerna får spridning genom konsumenterna själva.

Sveriges modernaste digitalavdelning för etiketter

För att kunna göra kampanjer med personaliserade etiketter behöver vi som sagt den digitala trycktekniken (med undantag för Nutellas nya kampanj där du skriver ut etiketterna själv). Vi på Nordvalls har gjort stora investeringar i den digitala trycktekniken de senaste åren och har idag Sveriges modernaste digitalavdelning för etiketter. Vi kan hjälpa dig att göra liknande kampanjer, oavsett om du är en större eller mindre producent.

Vill du veta mer om personaliserade etiketter - hur du själv kan stärka ditt varumärke och vad du ska tänka på för att lyckas? Läs intervjun med den främsta experten på området!