Utbyggnaden av kyla till Bromma startar vid Solna strand

Nu startar utbyggnaden av Brommas nya nät för fjärrkyla

Rören som Norrenergi lägger ska transportera kyla från Solnaverket vid Solna strand fram till Hangar 5 i Bromma Blocks-området. Det gör det möjligt att svalka kontor, handel och industri längs med vägen. Som ett första steg läggs rören på botten av Bällstaviken, parallellt med Huvudstabron.

När kommunägda Norrenergi börjar bygga ut fjärrkyla längs med Ulvsunda industriområde, med slutdestination Bromma Blocks-området, är första steget sträckan ner till och under Bällstaviken. Trafiken över Huvudstabron påverkas inte men gång- och cykeltrafik längs med Bällstaviken kommer att ledas om under några månader, från slutet av oktober till mitten av januari.

– Rören kommer i 16-meterslängder som vi svetsar samman, fyller med vatten och proppar igen i ändarna. Sen sänker vi dem till sjöbottnen och ansluter dem mot de rörschakt som finns på båda sidor om viken, berättar Magnus Adolfsson, projektledare på dykeri- och sjöarbetsföretaget Sventab.

Samtidigt med arbetet vid Huvudstabron pågår arbeten runt Ulvsundavägen i höjd med Bromma Blocks, vilket medför att gång- och cykeltrafiken leds om vid sidan om arbetet.

Arbetet med att bygga ut fjärrkyla till Bromma är omfattande men lösningen är hållbar, sett till både klimat och ekonomi. Fjärrkyla bygger på samma principer som fjärrvärme. Det är bekvämt, driftsäkert och ett resurssmart sätt att få en behaglig inomhustemperatur. Dessutom är fjärrkylan från Norrenergi helt förnybar.

– Istället för att ha många små kylanläggningar och luftkonditioneringsaggregat är det bättre att ha ett större gemensamt system där vi fokuserar på att hela tiden utveckla och ha koll på miljöprestanda och effektivitet. Det ger både stora kostnads- och miljöfördelar, säger Maria Carvinge, marknadschef på Norrenergi.

Fjärrkylan till Hangar 5 i Bromma beräknas vara fullt utbyggd nästa höst och under arbetets gång kan fastighetsägare längs hela sträckningen ansluta sina fastigheter.

Norrenergis fjärrvärme värmer fler än 100 000 människor i Solna och Sundbyberg med omnejd. Bolaget producerar och levererar även fjärrkyla till kontor, sjukhus, köpcentrum och datacenter. Värmen och kylan lever upp till mycket högt ställda miljökrav och värmen är sedan länge märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval.

Norrenergi, som ägs av Solna och Sundbybergs städer, levererar årligen cirka 1 TWh värme och cirka 70 GWh kyla. Läs mer på norrenergi.se