DS Smith visar sin produktion med hjälp av visualiseringsteknik

DS Smith Packaging Sweden AB utvecklar, marknadsför och säljer förpackningar baserade på wellpapp, framförallt för den svenska marknaden. I Norrköping finns ca 75 medarbetare och där ligger fokus på design, produktion och försäljning av kampanjmaterial (i huvudsak exponeringsställ) för dagligvaruhandeln..

För ett år sedan deltog John-Åke Svensson, divisonschef på DS Smith i Norrköping vid i-Days på Visualiseringscenter C, arrangerat av bl. a Norrköping Science Park. Här blev han snabbt varse att visualiseringsteknik kan underlätta och skapa fördelar i många typer av branscher och såg möjligheten att använda tekniken i den egna verksamheten.

Produktionskedjan hos DS Smith i Norrköping karakteriseras av snabba dynamiska processflöden och mycket kan hända på vägen från start till leveransfärdiga produkter.  De flesta kampanjer är unika vilket betyder att ingen tillverkning är den andra lik. Om leveranstiderna måste omprioriteras eller om information saknas i administrationsledet kan det ge förödande konsekvenser i produktionen. Med andra ord krävs en stor flexibilitet hos varje medarbetare för att optimera processen och hantera hinder och flaskhalsar på vägen.

Banar väg för nya effektiva verktyg i industrin
-Tanken att visualisera vår produktionsprocess kändes genast väldigt intressant och jag vet att behovet finns i många andra delar av industrisektorn. Jag tänkte att om vi lyckas med det så kan det få positiva effekter även i andra verksamheter, menar John-Åke.

Kontakt togs med Heléne Njord på Norrköping Science Park och efter diskussioner kring företagets behov kopplades visualiseringsföretaget Infviz AB in. Infviz är en avknoppning från Linköpings universitet som utvecklar informationsvisualiserings-lösningar av olika slag. Ett utvecklingsprojekt inom Projektarena IVM initierades, för att ta fram en demoversion av ett verktyg som skulle visa flödet i produktionslinjen.

Ny teknik möter traditionell bransch
-Vi fick snabbt en bra dialog med Infviz, som förutom att ha koll på visualiseringstekniken var väldigt lyhörda för våra behov och knäckfrågor, menade John-Åke Svensson.

Projektet har inneburit ett lyckat arbete med att hitta fram till en tänkbar lösning. I nära samarbete har en prototyp av ett verktyg tagits fram. Det har bl. a inneburit att mycket tid lagts ner från Infviz på att studera och ta till sig hur DS Smiths produktionsprocesser fungerar.

Principen är att det nya verktyget tar hänsyn till data i befintliga affärssystem, samt företagets LEAN-process för att sedan koppla samman detta med ett användargränssnitt som ger en samsyn och överblick av produktionsprocessen. Där kan man tydligt se och få en ökad förståelse för hur optimering kan ske. Visualiseringen, d v s det som medarbetaren ser, är alltså ett ”lager” utanpå den övriga informationen, som gör det enkelt att tolka och förstå.

”Otroligt skönt att få den här överblicken”
-De positiva effekterna av den här lösningen blir flera. Förutom nöjdare medarbetare och en effektivare process, får vi bättre leveranssäkerhet och nöjdare kunder, menar John-Åke Svensson. -Hittills har Sverigeledningen och IT-avdelningen varit engagerade i projektet som har fått mycket positiv respons. Från centralt håll är man fortsatt mycket nyfiken på att följa projektets utveckling.

Infviz å sin sida upplever stora fördelar med att ha medverkat i projektet.
-Vi har under projektets gång fått insikt i och lärt känna en väldigt dynamisk produktionsverksamhet. Nu finns ett demoverktyg som har fått väldigt positiv respons. Även utanför DS Smith har vi mötts av positiva reaktioner och de som har sett verktyget kan direkt relatera till den egna verksamheten. Vi förstår att behovet av liknande lösningar är stort ute på marknaden, säger Johan Franzén, VD på Infviz.

Nästa steg
Inom kort kommer ett uppföljande projekt att påbörjas inom DS Smith. Tillsammans med företagets IT-avdelning och Infviz ska en grundlig analys göras av hur behovet inom företaget ser ut och hur det kan tillgodoses genom en vidareutveckling av demonstrationsverktyget. -Därefter vet vi hur vi går vidare i processen, avslutar John-Åke.

Fakta:
DS Smith Packaging Sweden AB
ingår i en internationell koncern som finns i 25 länder. I Sverige har man drygt 700 anställda och omsätter ca 2000 Mkr.
Lösningen: Ett visuellt gränssnitt som knyter ihop information från företagets affärssystem och skapar tolkningsbara bilder med överblick av processflödet i produktionslinan.
Tid: Projektet påbörjades i mars 2013 och avslutades i september samma år.
Medverkande aktörer: DS Smith Packaging Sweden AB, Infviz AB och Norrköping Science Park som stöttat och koordinerat projektet.

På bilden fr v: Johan Franzén, Infviz, John-Åke Svensson, divisionschef DS Smith, Jonathan Nyberg Infviz
Foto: Crelle Photography

• Vetenskap, teknik

• Heléne Njord