HiQ - ett av Sveriges främsta IT-konsultföretag, etablerar sig i Norrköping

Nyhet   •   Maj 27, 2014 10:50 CEST

Alldeles nyligen har IT- och managementkonsultbolaget HiQ startat upp sin verksamhet i Norrköping. Målet är att om ca ett år ha runt 20 personer på plats lokalt. Paul Martin, med lång erfarenhet från IT-branschen, senast från Sogeti i Norrköping, har uppdraget att bygga upp verksamheten. I Norrköping finns en samarbetsanda och spjutspetskompetens inom visualisering och medieteknik, som HiQ vill få tillgång till och använda för att utveckla sitt erbjudande.

”Det här är ett värderingsstyrt bolag där enkelhet, ansvar, resultat och glädje är det som gäller, berättar Paul Martin. ”Den andan yttrar sig i de lösningar vi bygger för att förenkla människors och företagens vardag. Och den genomsyra hela verksamheten som utgörs av en platt och modern organisation.

På bolagets hemsida kan man läsa: Tillsammans bygger vi bolaget vi alltid velat jobba i och som kunderna vill jobba med. Det innebär att förenkla livet för människor och hjälpa våra kunder att förbättra och förenkla sina verksamheter..

HiQ är en konsultverksamhet som i starten hade en R&D-orienterad och hårdvarunära inriktning med tung programmering i basen. Bolaget startade 1995 och har sedan dess utvecklats till att utveckla affärskritisk IT, ”vilket innebär att vi bygger verksamhetsstödjande IT-system”, berättar Paul Martin. Han menar att vi generellt är inne i en fas där affärer och IT blir alltmer sammanflätande. Inga företag i dag klarar sig utan IT-system av något slag.

Allt blir mjukavarudrivet och har man som företagare inte förstått att man måste använda mjukvara för att utveckla sina affärer så kommer andra att ta över. Det som händer är att traditionella affärsmodeller och arbetssätt utmanas av en ny generations motsvarigheter, exempelvis i Spotify och Skype, och därför är det som verksamhet extremt viktigt att digitaliseras och bli en del av den nya spelplanen. Alla branscher utmanas och omdanas, berättar Paul, HiQ blir en viktig partner för att nå dit.

I nuläget finns Paul Martin i ett tillfälligt kontor i Strykbrädan. Därifrån söker han utvecklare, UX-designers och projektledare till Norrköpingsteamet. ”Jag vill bygga teamet kring några riktigt erfarna individer och fylla på med duktiga studenter från Linköpings universitet. På HiQ har vi som mål att 50 % av verksamheten skall utgöras av in-house projekt i våra egna lokaler”, berättar han. Paul vill skapa en Startup-kultur i ett corporate-sammanhang där mjuka värden är centrala. ”Vi kommer arbeta för att förenkla för brukarna, och det är det som skapar vår konkurrenskraft”, avslutar Paul.

www.hiq.se
paul.martin@hiq.se