Starta eget-intresset är fortsatt starkt. Start Up lockar åter många företagssugna i Norrköping!

Starta eget-intresset är fortsatt stort när man ser till intresset för nyföretagarutbildningen Start Up. Inför terminsstarten 11 september är deltagarlistan fylld till bredden och Norrköping Science Park kan åter konstatera att många Norrköpingsbor med affärsidéer vill ta klivet att bli egenföretagare.

- Vi ser en tydlig attitydförändring när det gäller benägenheten att starta företag. Det är väldigt positivt eftersom vi behöver ett ökat företagande överlag och för att vi vill förstärka den positiva synen på företagande och entreprenörskap. Inte minst är det roligt att se det ökade intresset bland ungdomar, säger Anne Revland, näringslivsdirektör, Norrköpings kommun.

- Intresset för Start Up har återigen ökat och pekar mot ny rekordnivå i antalet deltagare. Det känns jättebra och det är roligt att se att det är en stor mix av människor som söker kursen. Ålder, kön och etnisk bakgrund varierar precis lika mycket som typen av affärsidéer, säger Fredrik Trolle, affärscoach och ansvarig för Start Up på Norrköping Science Park.

Norrköping Science Park har bedrivit Start Up sedan 2006 och ca 500 människor har passerat kursen under åren. De senaste åren har deltagarantalet skjutit i höjden och cirka 140 människor går Start Up varje år, av dessa bildas ungefär 70 företag. Varje årskull beräknas ge Norrköping kommunala skatteintäkter på ca 9 Mkr.

Kursen hålls kvällstid i Strykbrädan på Laxholmstorget 3 i Norrköping, huset för näringslivsutveckling där såväl nystartade företag som företagsfrämjande aktörer sitter.

Mer information:

Fredrik Trolle: Affärscoach och ansvarig för Start Up, 011-26 41 94, fredrik.trolle@nosp.se
Ulrika Bäckström: Kommunikationsansvarig Norrköping Science Park, 011-26 41 92, ulrika.backstrom@nosp.se

• starta eget
  • start up
  • anne revland
  • strykbrädan
  • fredrik trolle
  • norrköping
  • nyföretagande
  • nosp

Norrköping Science Park möjliggör entreprenörskap och innovation för hållbar tillväxt.