Musik på ditt språk - konserter för nya svenskar

Musik på ditt språk - konserter för nya svenskar

En konsert mitt på dagen, presenterad på fem språk – det blir det i De Geerhallen tisdagen 8 maj och onsdagen 9 maj då Norrköpings Symfoniorkester ger nya svenskar en möjlighet att få bekanta sig med konserthuset och orkesterns verksamhet.

Det här är ett samarbete mellan Norrköpings Symfoniorkester, Portalen i Hageby och Navestad, SFI i Norrköping och Norrköpings kommun. Efterfrågan har varit stor och de båda konserterna är i det närmaste fullbokade. Konserterna presenteras på fem språk: svenska, somaliska, arabiska, dari och tigrinja. Programpresentatörerna finns med på scenen under konserten och berättar mellan satserna om musiken och om symfoniorkestern.

Det blir både känd klassisk musik av Peterson-Berger, Beethoven, Sibelius med flera och ett helt nyskrivet verk av en av SONs violinister, Mohamed Sharara. Dirigent är Emil Eliasson.

Efter konserten blir det fika i foajén och tillfälle för konsertbesökarna att träffa alla musiker i orkestern.

Konserten äger rum i De Geerhallen i Norrköping tisdag 8 maj och onsdag 9 maj kl 14.00

Presskontakt Kommunikationschef +46(0)11-218638
Holger Thell