Norrköping Flygplats – en stark åttioåring!

Norrköping Flygplats – en stark åttioåring!

Flygplatsen har haft en utmärkt utveckling under 2014 och har januari till och med september ökat antal passagerare med över 14 %! (efter att tillfälligt flyg till Amsterdam under sommaren räknats bort).

- Året 2014 kommer att bli det bästa året sedan kommunen tog över flygplatsen 2006. Hittills har vi haft 95.529 passagerare och helårsprognosen pekar på ca 120.000 passagerare. Toppåret hittills har varit 2010 med 115.660 passagerare, säger Mari Torstensson, Vd på Norrköping Airport AB.

Visbylinjen som Gotlandsflyg öppnat över sommaren, fick en så bra start att man redan har beslutat att utöka linjen med 50 % nästa sommar.
- Så går det när resenärerna stödjer en ny linje genom att börja flyga med den direkt, säger Mari.  Det kommer att vara avresor tor- fre- och söndag och det finns redan bokningsbart i systemen. Nu hoppas vi givetvis att det i förlängningen ska leda till en åretruntlinje, det efterlyses av näringslivet i regionen.

Charterprogrammet har utökats i år, framförallt är det resor till Turkiet som ökat. Under högsäsongen hade vi fyra avgångar i veckan med fyra olika arrangörer. Till höstlovet har man satt in extraflyg eftersom de ordinarie har blivit fullbokade.
Idag är Norrköping Sveriges fjärde största charterflygplats  – men har även reguljärflyg, taxiflyg (Waltair är en av de största i landet), fraktflyg, skolflyg och privatflyg.

Reguljärflyget går till Helsingfors och det är Finnair och Flybe som flyger.

Flygplatsen är mycket populär och har t ex flest gillare på facebook av alla flygplatser efter Arlanda.

Sardinien är charter-nyheten nästa år och den har redan bokat så bra att det finns gott hopp om att det ska bli fler avgångar – och givetvis jobbar vi också för bättre reguljär.

- Vår ägares vision ”Det goda livet finns i Norrköping” – ska stärkas och i det ingår att det finns en bra flygplats i staden, säger Mari Torstensson.

Norrköping flygplats erbjuder totalt 15 destinationer och ägs sedan 2006 av Norrköpings kommun. Norrköping flygplats är även Sveriges äldsta flygplats för trafikflyg. Norrköping flygplats erbjuder reguljärflyg till Helsingfors och Visby (sommartrafik). Under sommarsäsongen erbjuds chartertrafik till Antalya, Kroatien, Cypern, Azorerna, Rhodos, Kreta och Mallorca, Kos. Vintertid erbjuds chartertrafik till Gran Canaria, Teneriffa, Madeira. Norrköping flygplats erbjuder även en fraktlinje till New York via Reykjavik.

Kontakt : Mari Torstensson, VD, Norrköping Airport, tel 011- 15 37 11
Bertil Skärblom, Marknadschef Norrköping Airport, tel 011- 15 37 21