Team Crosser: Johan Jonzon, Martin Thunman & Ulf Björklund

Crosser Technologies AB - pionjärer inom realtidsdata

Crosser Technologies AB, ledande på den europeiska marknaden inom intelligent Edge Computing mjukvara (även kallat Fog Computing) med syfte att digitalisera Industri och stora företag, meddelar idag att de rest 13,5 miljoner kronor i såddkapital. Investeringen leds av Spintop Ventures med Almi Invest och Norrlandsfonden som medfinansiärer.

Crossers mjukvara fungerar som ett mellanlager mellan sensorer och molntjänster, där Crosser analyserar strömmande data i realtid och möjliggör stora kostnadsbesparingar och ökad funktionalitet för tidskänsliga applikationer. Crosser är skapat för att samla in maskindata i realtid - analysera, aggregera, filtrera och ta beslut inom millisekunder - allt för att effektivisera ett distribuerat system. Crosser installeras vanligen tillsammans med en maskin på fabriksgolvet, eller i en IoT (Internet of things) Gateway. Men kan även installeras inuti maskiner och fordon.

“Kärnan i Crosser realtidsserver är utvecklad sedan 2009 av Ulf Björklund, Head of R&D and co-founder”, säger VD och medgrundare Martin Thunman. “När vi startade Crosser var grunden redan klar, vilket gjort att vi kunnat gå till marknaden väldigt fort. Finansieringen gör att vi kan bygga på teamet och investera i sälj och marknad” fortsätter Thunman.

“Att koppla upp sina tillgångar och analysera dem i realtid ger industriföretag möjligheter till nya konkurrensfördelar och stora kostnadsbesparingar. I många sådana scenarion behövs en distribuerad arkitektur och smart mjukvara” säger Finn Persson, Partner på Spintop Ventures. “Kombinationen av en väldigt stor marknadspotential, Crossers teknik och grundarnas expertkunskap och ”track-record”, gjorde oss väldigt intresserade att leda såddfinansieringen” fortsätter Persson.

Crossers lösning innehåller en molnbaserad management-plattform med ”drag-and-drop” funktionalitet för att enkelt kunna skapa dataflöden och underhålla uppkopplade enheter på avstånd. Crosser levereras med ett bibliotek av färdigbyggda adaptrar och connectorer för sensorer, industriella protokoll, stora datasystem, kundhantering och molntjänster.

Crosser finns installerat inom flera olika industrier. Som ett exempel kan nämnas koordineringen av råvaror och transporter för Sveriges ledande skogsindustri. Vilket är anpassat och implementerat i partnerskap med en av Europas ledande systemintegratörer. Crossers partnerskap modell har fått väldigt bra bemötande och har genererat en pipeline med flera stora industriprojekt för de kommande månaderna.

“Ett industriellt IoT-projekt handlar om mer än uppkopplade sensorer. Förutom att samla data, är det också ett integrationsprojekt. Det är när vi kombinerar sensordata med annan företagsdata som IoT når sin fulla potential” säger Martin Thunman. “Vårt mål är att att göra det väldigt enkelt att samla in, analysera och integrera strömmande data. I en enhet väldigt nära datakällan och administrerat från en molnbaserad plattform” fortsätter Thunman.

"Efterfrågan på tekniska lösningar som minimerar behovet av kommunikationskapacitet är stor och ökande. Detta gör att den tekniska plattform som Crosser Technologies utvecklat har goda förutsättningar att nå framgång. Det ska bli spännande att följa bolagets resa", säger Lars Johansson, Norrlandsfonden.

Crosser Technologies

Crosser utvecklar intelligent edge computing mjukvara för uppkopplad industri och stora företag. Crossers Fog Computing mjukvara avlastar molntjänster och tillhandahåller realtidsanalys och affärslogik nära alla typer av datakällor. Detta medför drastiskt reducerade kostnader för molntjänster och bandbredd. Tekniken skapar möjlighet att agera inom millisekunder på affärskritiska händelser världen över.

Crosser kan med fördel användas inom flera affärsområden och industrier. Såsom Industriell IoT, Distribution- och logistik hantering, Sjukvård, Smarta Hus och Smarta Städer. https://crossertech.com/

Spintop Ventures

Spintop Ventures grundades 2009 och är ett venture capital bolag med ett seniort investeringsteam som stöds av ett nätverk av framgångsrika tech-entreprenörer som investerat i Spintops fonder tillsammans med institutionella investerare och erfarna privatinvesterare. https://spintopventures.com/

Almi Invest