Två av Lipums grundare Susanne Lindquist och Olle Hernell.

Lipum utvecklar ett unikt antiinflammatoriskt läkemedel

Umeåföretaget Lipum strävar efter en förbättrad livskvalitet för de miljoner människor som lider av kroniska inflammatoriska sjukdomar. Lipum har utvecklat en biologisk läkemedelskandidat med målsättningen att erbjuda bättre behandling av till exempel barn- och ledgångsreumatism. Prekliniska studier har visat mycket lovande resultat och Lipum har en unik verkningsmekanism som har potential att ge en bättre behandling vid kroniska inflammatoriska sjukdomar. Norrlandsfonden är en av Lipums finansiärer.

Lipum grundades 2010 och baserades på professor Olle Hernells forskning kring ett specifikt protein, BSSL-proteinet, i bröstmjölk och dess betydelse för inflammationer.

Juvenil idiopatisk artrit (JIA) är en grupp av reumatiska sjukdomstillstånd som drabbar barn och börjar före 16 års ålder. I vissa fall blir det ett livslångt sjukdomstillstånd. JIA är det vanligaste reumatologiska tillståndet hos barn och en av de vanligaste kroniska barnsjukdomarna. Orsaken till JIA är okänd, och som med de flesta autoimmuna sjukdomar, kommer den troligen från en kombination av genetiska och miljömässiga faktorer som får barnets immunförsvar att orsaka skador på kroppens celler och organ. Barnets liv försämras ofta av oändliga sjukhusbesök och missade lektioner i skolan.

-Varje år diagnostiseras mer än 200 svenska barn med JIA. Det är en mycket besvärlig sjukdom som drabbar lederna, orsakar svår smärta och minskar livskvaliteten. Vårt mål är att tillhandahålla ett biologiskt läkemedel som ger en bättre behandling, säger Dr Einar Pontén, CEO Lipum.

Lipums läkemedelskandidat är fortfarande i preklinisk fas vilket innebär att substansen inte ännu testas på människa. Det uppstår utan tvekan en stark positiv samhällsnytta om Lipum får fram ett läkemedel som ger förbättrad livskvalitet samt minskat nyttjande av sjukvårdsresurser.

-Vår läkemedelskandidat är ett biologiskt läkemedel. Det är en antikropp som ska blockera BSSL-proteinet och därmed häva inflammationen, säger Dr Einar Pontén.

Norrlandsfondens Anna Hedström menar att Lipum är ett mycket spännande företag inom läkemedelsutveckling som dessutom har ett starkt hållbarhetsperspektiv.

-Mycket kompetent företag med gedigen historik och där det dessutom finns personer med kunskap om att göra tillväxtresor inom läkemedelsbranschen, säger Anna Hedström, Norrlandsfonden.

Anna Asplund

Företagsanalytiker 070-279 88 23