Dansens framtid visas på Spring Forward i Umeå

Fyra dagar av spirande och ung danskonst. I Spring Forward, 24 till 27 april, möter vi ett tjugotal unga koreografer från lika många länder. En sprudlande dansfest för scenkonstentusiaster och dessutom en myllrande mötesplats för den internationella dansbranschen.

– Det är otroligt inspirerande att få möta det allra senaste från den europeiska dansscenen, från Island till Cypern, från Ryssland till Portugal, säger Johan Hallqvist, producent på NorrlandsOperan som just nu arbetar intensivt med förberedelserna inför festivalen.

Spring Forward är ett initiativ av det europeiska dansnätverket Aerowaves och arrangeras varje år i en ny stad. Den här gången av NorrlandsOperan i Europas kulturhuvudstad, Umeå. Så här berättar John Ashford, chef för Aerowaves:

– This is the biggest Spring Forward yet. After Ljubljana, Bassano del Grappa and Zurich, Umeå as European Capital of Culture has enabled us to present 20 companies from 20 countries for the first time – plus special events. Over 200 artists and presenters will meet to take the temperature of dance in 2014 – and it is likely to be hot!

Sverige och Sápmi representeras under festivalen av Nomodaco och Elle Sofe Henriksen som visar varsitt verk under samlingsnamnet Magnetic North under invigningsdagen, torsdag 24 april. Hela festivalen avslutas på söndag 27 april, med en "Aerowaves Encore", det vill säga ett verk som har visats tidigare och som nu spelas igen efter önskemål från publiken. Föreställningen heter The Dog Days Are Over och är skapat av den belgiske koreografen Jan Martens.

John Ashford igen:
– There could not be a more densely-packed programme, and everyone is welcome to join the race either in the theatre or on line. Expect to be puzzled why this is dance, intrigued by new ideas physically expressed, exasperated by artists' obstinacy, and elated by their athletic prowess.

Spring Forward
sker 24-27 april
Platser: NorrlandsOperan, men även Midgårdsskolan, Västerbottens Museum, Balettakademien och Arkitekthögskolan.

Program: Här har vi hela schemat upplagt med länkar till Aerowaves sida för mer läsning. Vi har också tagit fram pyttesmå fina festivalbrochyrer som ni gärna får hämta i vårt biljettkontor.

Intervjuer och pressbiljetter
Hör av er till Hanna Kangassalo om ni vill intervjua någon av de medverkande eller behöver pressbiljetter. Kontaktuppgifter finns i anslutning till detta meddelande.

Spring Forward 2014 is produced by NorrlandsOperan and Aerowaves and made possible by Umeå2014, European Capital of Culture and the Swedish Arts Council. Supported by: Camões - Instituto da Cooperação e da Língua in Portugal/TAP Portugal - Med vidöppna armar (PT), Embassy of Ireland in Sweden (IE), Goethe Institut (DE), Italian Culture Institute "C.M. Lerici” (IT), The Icelandic Ministry of Education, Science and Culture (IS), Swiss Arts Council - Prohelvetia (CH), Tjeckiska Centret (CZ), The Kier Foundation (AUS), Instytut Adama Mickiewicza (PL), Embassy of Portugal in Stockholm (PT).

• festival
  • aerowaves
  • umea2014
  • umeå2014
  • spring forward
  • norrlandsoperan
  • dans

ingår också festivalerna MADE och Umeå Jazzfestival samt turnéer och samarbeten
på olika håll i regionen, nationellt och internationellt. NorrlandsOperan är stolt medskapare i programmet för kulturhuvudstadsåret Umeå2014.