​Bondeägda mejeriföreningar agerar i försvar för svenska ostvarumärken

Skånemejerier sprider osaklig information i debattartikeln i lördagens DI och smutskastar bondeägda mejeriföreningars rätt att försvara svenska mjölkbönders intressen. Skånemejerier AB ägs av Lactalis som är ett franskt privatägt och multinationellt företag.

– Skånemejerier AB som inte längre är medlemsägt av svenska bönder har under en längre tid agerat i avsikt att undergräva värden i ostvarumärkena Herrgård®, Präst® och Grevé®. Som vd för kooperativa föreningen Norrmejerier är det min skyldighet att göra det jag kan för att skydda norrländska mjölkbönders intressen, säger Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

Svensk Mjölks föreningsstämma avgör försäljning

De medlemsägda mejeriföreningarna Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods, vill gemensamt köpa registrerade varumärken för de klassiska ostarna Herrgård®, Präst® och Grevé®. Svensk Mjölks föreningsstämma avgör under måndagen den 28 maj, om en försäljning är nödvändig för att skydda varumärkenas värden.

En försäljning kommer inte påverka existerande licenstagares rätt att tillverka eller sälja svenska ostklassiker och därmed inte utestänga Skånemejerier AB från att fortsätta producera och sälja Herrgård®, Präst® och Grevé®. Försäljningen kommer även prövas av Konkurrensverket.

– Tillsammans har vi som fortfarande är medlemsägda mejeriföreningar den drivkraft som behövs för att ge varumärkena en nödvändig uppbackning. Vi vill att ostarna även i framtiden ska vara självklara svenska favoriter hos svenska konsumenter, säger Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

Fortsatt ställning som unika varumärken

Hela processen startade när Skånemejerier AB, som numera ägs av det multinationella mejeriföretaget Lactalis, i skiljedom krävde att få använda varumärkena Herrgård®, Präst® och Grevé® utan att följa gällande licensvillkor, som bland annat anger att tillverkning ska med särskilda tillverkningsmetoder och av svensk mjölkråvara. Skånemejerier AB har hävdat att Herrgård®, Präst® och Grevé® inte längre är unika varumärken. Därmed utmanade det franskägda företaget värden som svenska bönder gemensamt byggt upp under lång tid. Skiljedomen slog dock fast att Herrgård®, Präst® och Grevé® har en särställning som unika varumärken.

– Den här processen har kostat mycket tid och pengar som istället hade kunnat användas för att stötta och utveckla ostklassikerna., säger Anders Fredriksson.

Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods vill att ägarskapet även i fortsättningen ska förvaltas av svenska mjölkbönder och anser att det är en nödvändigt för att ostarna Herrgård®, Präst® och Grevé® även i framtiden ska finnas kvar som klassiska svenska ostar, gjorda av svensk mjölkråvara.

Men för att det ska vara möjligt, då måste ägarskapet förnyas och skapa drivkraft för en utveckling av de klassiska ostarna, säger Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

Fakta Herrgård, Präst och Grevé

Herrgård®, Präst® och Grevé® är registrerade varumärken som utgör en garanti för ostarnas kvalitet och att de är gjorda av svensk mjölkråvara. Varumärkena ägs av Svensk Mjölk, som i sin tur ägs av svenska mjölkbönder genom sina mejeriföreningar.

Svensk Mjölk AB har till uppgift att värna ostvarumärkenas styrka och historiska band till svenska mjölkbönder och svensk mjölkråvara. Licens för att producera svensk hårdost under varumärkena har Skånemejerier, Arla Foods, Norrmejerier och Falköpings Mejeri. Ett större antal aktörer innehar licens att använda varumärkena vid försäljning.

Pressbild: Anders Fredriksson

Presskontakt

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, mariann.holmberg@norrmejerier.se, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.