Bonden i fokus när Ö-viksborna väljer lokalproducerat

Ö-viksborna väljer lokalproducerat för att gynna bönderna i närområdet. Det visar en färsk undersökning som gjorts av Norrmejerier inför lanseringen av lokalproducerad mjölk i november.

Den 26 augusti meddelade Norrmejerier att man kommer börja sälja sin lokalproducerade mjölk i Ö-viks butiker med start i november. Nu visar en undersökning att över 90 procent av Ö-viksborna är positiva till Norrmejeriers produkter och expansion i Västernorrland.

Enligt undersökningen som gjordes i början av september svarar 91 procent av Ö-viksborna att de troligen kommer köpa produkter från Norrmejerier när de finns tillgängliga i mataffärerna. När det gäller mjölken är siffran ännu högre, då hela 95 procent av respondenterna säger sig vilja köpa Norrmejeriers mjölk. resultaten stämmer väl överens med Ö-viksbornas inställning till lokalproducerat, 93 procent anser nämligen att det är viktigt att stödja den lokala Ö-viksbonden.

- Resultaten från undersökningen är givetvis mycket glädjande för oss. För bara ett par veckor sedan var det få som kände till att tre av fyra liter av all mjölk som produceras i Ö-vik levereras till oss. Nu när vi förklarat hur det ligger till vill de allra flesta Ö-viksbor stödja den lokala bonden genom att köpa mjölken från Norrmejerier, säger Bo Rasmussen, VD Norrmejerier.

Norrmejeriers lokalproducerade produkter lanseras i Ö-viks butiker vecka 45.

Om undersökningen

Telefonintervjuer genomfördes bland ett slumpmässigt representativt urval i åldern 20-49 år i Örnsköldsvik mellan den 31 augusti och 2 september 2009.