Eleonora Lindströms ”misstag” blev en succé –  Västerbottensost firar 100 år 17 september

Eleonora Lindströms ”misstag” blev en succé – Västerbottensost firar 100 år 17 september

På fredag, den 17 september firar Västerbottensost, ett av Sveriges starkaste varumärken, 100 år som registrerat varumärke. Bakom receptet på den älskade osten står mejerskan Eleonora Lindström, men huruvida osten kom till av misstag eller genom avancerad produktutveckling är det än idag ingen som vet.

År 1910 registrerades varumärket Västerbottensost hos patent- och registreringsverket. Men det var flera år tidigare, runt år 1872, som receptet till denna älskade ost kom till i det lilla mejeriet i Burträsk tack vare Eleonora Lindström. Eleonora, född 1835 i Lappvattnet nära Burträsk, fick ärva 500 riksdaler på 1860-talet och använde dem till en utbildning vid mejeriskolan i Degeberga, Västergötland. 1872 blev hon första mejerska på mejeriet i Gammelbyn, Burträsk. Strax efter detta antas Västerbottensost ha skapats, men förklaringarna till uppkomsten av ostens recept är fler än en. Några väljer att tro på ett misstag, andra på en kärlekshistoria medan somliga tror på att det rörde sig om avancerad produktutveckling av Eleonora.

– Västerbottensost har en spännande historia där man kan spekulera i den verkliga orsaken till att osten blev till. Vi är hur som helst stolta över vår 100-åring som vuxit sig så stark hos svenska folket. Det som är så speciellt med Västerbottensost är att man vid flera tillfällen har försökt att tillverka den vid andra mejerier, men aldrig lyckats. Den unika smaken har hittills bara framställts i Burträsk, säger Agneta Andersson, Brand Manager, Västerbottensost.

Ingen vet varför det bara går att tillverka Västerbottensost på mejeriet i Burträsk, om det är husfloran som är unik för Burträsk eller om det beror på andra faktorer. En del av den 100-åriga hemligheten är kombinationen av tid, temperatur och pH-värde som ska sammanfalla genom hela processen för att den rätta smaken skall träda fram.

Konsumenternas egen kokbok med Västerbottenost

Västerbottensost väljer att hylla sitt 100-åriga varumärke genom en speciell aktivitet där konsumenterna sätts i fokus. I våras gick man ut på jakt efter konsumenternas 100 bästa recept innehållande Västerbottensost. Över 250 recept kom in till tävlingen och just nu pågår juryarbetet med att välja ut de 100 bästa - som samlas i en kokbok. Kokboken har planerad lansering våren 2011 och ges ut i samarbete med Norstedts förslag.

– Det har kommit in fantastiska bidrag till boken. Jakten gick ut på att hitta de hundra bästa recepten där Västerbottensost är en av ingredienserna – och det tycker vi att vi har fått. Boken planeras att lanseras 2011, säger Agneta Andersson, Brand Manager, Västerbottensost.

Förutom jakten på de 100 bästa recepten har Västerbottensost firat med att lansera den exklusiva mittbiten i hela landet samt med en specialframtagen jubileumsetikett på samtliga förpackningar.

Västerbottensost säljs i butik över hela landet samt på http://vasterbottensost.com/webbshop/

Västerbottensost är ett av Norrmejerier registrerat varumärke.

För mer information om Västerbottensost, kontakta:

Agneta Andersson, Brand Manager Västerbottensost, e-post: agneta.andersson@norrmejerier.se, telefon: 090-18 29 19

För praktiska frågor, högupplösta bilder etc, kontakta:

Emma Lundskog, Wenderfalck, e-post: emma@wenderfalck.com, telefon: 0736-24 19 17

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.