​Filprovning på 2 106 meters höjd – Kebnekaises topp

​Filprovning på 2 106 meters höjd – Kebnekaises topp

FJÄLLFIL TESTAR SINA NYA SMAKER PÅ SVERIGES HÖGSTA TOPP

När ett varumärke som Fjällfil låter testa sina nya smaker blir det något utöver det vanliga. Fjällfil står för det naturliga och rena precis som vår fantastiska fjällvärld och provsmakningen skedde på Sveriges högsta fjäll, Kebnekaise.

De nya filsmakerna, som lanseras i mitten av maj är Björksav, Hjortron, Hallon och en ekologisk naturell Fjällfil, kunde avsmakas av alla fjällentusiaster som råkade befinna sig på Kebnekaise under provsmakningsveckan.

Fjällfil är en extra god och krämig fil, baserad på norrländsk mjölkråvara, som ger en lite kittlande känsla på tungan. Inför att Fjällfil lanserar fyra nya smaker dög förstås bara Sveriges högsta fjäll som provsmakningsarena 2106 meter över havet.

– Vi ville göra den första provsmakningen på Kebnekaise, Sveriges högsta topp, med utsikt över vår fantastiska fjällvärld, berättar Petra Anderson Stening, varumärkesansvarig för Fjällfil vid Norrmejerier. Björksav känns som att smaka på frisk natur och känns extra spännande att lansera. Att vi nu även kan erbjuda en ekologisk Fjällfil är något som vi vet är efterlängtat bland fjällfilsälskare runt om i Sverige.

Vägen till provsmakningen var förstås inte helt okomplicerad. Provsmakningsansvarige Elias förberedde sig i veckor och dokumenterade allt längs vägen.

– Allt har gått superbra och varit ett roligt äventyr! De nya Fjällfil-produkterna är fantastiskt goda och det känns självklart att provsmaka dem första gången uppe bland fjälltopparna, berättar Elias, ansvarig för provsmakningen.

Filmerna hittas både på Fjällfils hemsida www.fjallfil.se och på Facebook www.facebook.com/Fjallfil. Produktionsbolaget Thelma och Louise som skapat populära tv-serier som Historieätarna och Landet Brunsås har producerat filmerna om Elias förberedelser och provsmakningen.

För mer information var vänlig kontakta

Petra Anderson Stening, varumärkesansvarig för Fjällfil vid Norrmejerier, petra.anderson-stening@norrmejerier.se eller tel 090-18 29 52

Presskontakt

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, mariann.holmberg@norrmejerier.se, 072 222 73 43

Fjällfil är ett av Norrmejerier registrerat varumärke. Norrmejerier är norrlänningarnas mejeri och ägs av ca 550 lokala bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. Norrmejerier sysselsätter ca 480 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.