​Fint erkännande och nya utmaningar för Norrmejeriers ordförande Henrik Wahlberg

Henrik Wahlberg tilldelas LRFs guldnål, som är ett förtjänstmärke till personer som ”nedlagt ett intresserat och oegennyttigt arbete” inom LRF och lantbrukskooperationen. Dessutom är han valberedningens förslag att ingå i styrelsen för Lantmännen.

Guldnålen överlämnas till Henrik Wahlberg vid nationell eller regional stämma under våren 2017.

– Att motta guldnålen är ett väldigt fint erkännande för många år med uppdrag i LRF och Norrmejerier, säger Henrik Wahlberg, ordförande för Norrmejerier.

Lantmännens styrelse

En annan nyhet är att Henrik Wahlberg föreslås som ny styrelseledamot i Lantmännen. Styrelsen utses vid Lantmännens föreningsstämma den 4 maj.
Se pressmeddelande: http://news.cision.com/se/lantmannen/r/henrik-wahlberg-och-ove-gustafsson-foreslas-som-nya-styrelseledamoter-i-lantmannen,c2205214

– Att jag inte ställer upp för omval till Norrmejeriers styrelse gör att jag är tillgänglig för ett nytt uppdrag. Lantmännen har sin förankring i lantbruket och jag får användning av mina erfarenheter som mjölkbonde och styrelseuppdrag i både Norrmejerier och LRF, berättar Henrik Wahlberg.

Sugen på något nytt

Henrik Wahlberg har tidigare meddelat att han inte ställer upp för omval vid vårens årsstämma. Henrik har funnits med i Norrmejeriers styrelse sedan våren 2002 och fick rollen som vice ordförande 2006. Från 2010 har Henrik Wahlberg haft förtroendet som styrelseordförande. Henrik Wahlberg är därutöver styrelseledamot i Sparbanken Nord och i Övertorneå Energi AB.

– Beslutet av kliva av uppdrag i Norrmejeriers styrelse är noga övervägt. Jag är sugen på något nytt vid sidan av arbetet på gården. Dessutom vet jag att det finns andra som är beredda att kliva in i nya roller, säger Henrik Wahlberg.

Fakta Guldnålen

LRFs förtjänstmärke är en LRF-nål i guld som delas ut till personer, som nedlagt ett intresserat och oegennyttigt arbete inom LRF eller kooperationen. Sedan starten 1946 har LRF delat ut 435 guldnålar. De som får Guldnålen är i allmänhet ledande förtroendevalda i LRF och lantbrukskooperationen. Den som nomineras bör ha lämnat sina uppdrag.

Läs mer om Guldnålen: http://www.lrfhistoria.se/manniskorna/guldnalen/

Fakta Lantmännen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. De ägs av 27 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, med verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 37 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar de åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av de mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Schulstad, Gooh, Finn Crisp och Bonjour. Företaget är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos ägarna. Genom att de har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan så kan de tillsammans ta ansvar från jord till bord.

Läs mer om Lantmännen: http://lantmannen.com/

Henrik Wahlberg, styrelseordförande, Norrmejerier, 070 694 47 59

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.