​Förpackning av mjölk med skruvkork vid Luleå mejeri

Norrmejerier har haft pressvisning av Luleå mejeri och förpackning av mjölk i förslutningsbart paket med skruvkork.

– Det här gör det möjligt att erbjuda alla norrlänningar mjölk från norrländska gårdar i en återförslutningsbar förpackning. Den enda maskinen vi hittills haft i Umeå räcker inte längre till hela efterfrågan, den går för fullt, säger Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

Majoriteten vill ha skruvkork

Just nu har ungefär 60 procent av alla mjölkförpackningar som lämnar mejerierna skruvkork och andelen ökar stadigt.

– Konsumenterna vill ha en förslutningsbar förpackning och samtidigt göra gott för Norrland. Norrmejeriers mjölk innebär alltid kortast möjliga transporter och är ett värdefullt bidrag till norrländska mjölkbönder, säger Anders Fredriksson.

Förpackning med bästa miljöval

Norrmejerier har noga utvärderat alternativa förslutningsbara förpackningar och väljer Tetra Brik® Edge som har ett svagt sluttande tak och går att packa tight i rullvagnarna och med minsta möjliga luft mellan paketen. Korkarna blir också allt mer miljövänliga och i nästa steg är de gjorda av biobaserat material.

– Med den här förpackningen kan vi erbjuda ett attraktivt och miljövänligt alternativ med 100 procent norrländsk mjölk, säger Anders Fredriksson.

Ytterförpackning för färre mjölkpaket

Vid Luleå mejeri installeras även en så kallad trågresare som packar mjölk med skruvkork i kartonger med tio förpackningar i varje. Luleå mejeri kommer från mitten av februari leverera mjölk i tråg till mindre butiker och mottagningsställen i hela Norrland. Produktionsstart i slutet av februari.

– Just nu förpackar vi lätt- mellan- och standardmjölk med skruvkork i rullvagn vid mejerierna i Luleå och Umeå, vilket är en begränsning för mindre butiker som vi vet gärna vill beställa hem mjölk i återförslutningsbar förpackning, säger Anders Fredriksson.

Skruvkork även på Nordan

På Nordan har förpackningsmaskin byggts om för förpackning av produkter med lång hållbarhet med skruvkork. Det möjliggör att Norrmejerier Chokladmjölk och Gaionomax drycker nu har skruvkork och är lättare att dricka och även går att försluta.

--------------------------------------------

Pressbilder

Vid Luleå mejeri är Ann Kula, platschef och Marzena Nordberg, projektledare är glada över mjölk i förslutningsbar förpackning. Foto: Per Lundström

Förpackningar i långa banor i Luleå mejeri. Foto: Per Lundström

Marzena Nordberg, projektledare vid Luleå mejeri berättar hur mjölken fylls i förpackningar med skruvkork som går att försluta. Med vid besöket är Jens Mogard, försäljningschef vid Tetra Pak som också berättade om miljöutveckling och skruvkork i biobaserat material som snart är en verklighet. Foto: Per Lundström

--------------------------------------------------------

Fakta investering i förslutningsbar förpackning vid Luleå mejeri

Investeringskostnad vid Luleå mejeri – 30 miljoner kronor.

• Förpackningsmaskin (förslutningsbar förpackning)
  • Rullvagnsfyllare (bättre arbetsmiljö)
  • Trågresare (möjliggör förpacknings med skruvkork till mindre butiker)
  • Förbättrad ventilation (bättre arbetsmiljö)
    Övertryck i hygienzon och mindre drag
  • Renoverade golvytor i förpackningshall och kyllager (mer lättstädat)
  • Nya elinstallationer och belysning LED (arbetsmiljö och energibesparing)
  • Energimätningsutrustning (energibesparing)
  • Fyllning av rullvagnar i kyl (mindre drag och bättre arbetsmiljö)
    Dörrar utbytta mot små hål för förpackningar på rullband.

---------------------------------------------------------

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.