Kända norrlänningar stödjer lokalproducerat

Norrmejerier fortsätter sin kampanj för lokalproducerat. Nu synliggör man kända norrlandsprofiler som stödjer lokalproducerade mejerivaror och som engagerats som ambassadörer. Dessa kommer att synas på mjölkförpackningarna i Norrbotten och Västerbotten under året och berätta om varför lokalproducerat är en viktig fråga för dem. Bland ambassadörerna finns kända ansikten som Mikael Renberg, Stig Strand och Maria Pietelä Holmner. Norrmejerier har sedan i höstas aktivt arbetat med att tydliggöra ursprunget i sina produkter och hjälpa konsumenterna att förstå vilka konsekvenser ett aktivt val av lokalproducerade mejerivaror får för regionen. Nu tar man även kända norrlandspersonligheter till hjälp. - Det finns ett starkt engagemang hos människor i Norrland och det vill vi synliggöra. Vi har därför engagerat några välkända ansikten som stödjer vårt arbete med att bevara lokalproducerat, säger Victoria Lundqvist, marknadsansvarig för lokala produkter på Norrmejerier. De tio utvalda ambassadörerna representerar områden som sport, mat & dryck, näringsliv och kultur och kommer att finnas på mjölkpaketen i olika omgångar under året med start vecka 15. De tio ambassadörerna är: · Carolina Miskovsky, musiker och skivbolagsdirektör, från Umeå · Costas Pliatsikas, prisbelönad barista och restaurangägare, ursprungligen från Grekland men boende i Umeå · Sahara Hotnights, internationellt känd musikgrupp, ursprungligen från Robertsfors · Stig Strand, tidigare alpin skidstjärna numera entreprenör inom turism i Hemavan och expertkommentator i SVT · Maria Pietelä Holmner, alpin landslagsåkare från Umeå som i år debuterat och imponerat i världscupen. · Yngve Bergqvist, grundare av Ishotellet, boende i Kiruna · Christoffer och Richard Bergfors, arvtagare till Max Hamburgare, från Luleå · Madeleine Nordlund, tvåfaldig friidrottsmedaljör i Paralympics i Aten 2004 och forskare vid Umeå Universitet, från Umeå · Mikael Renberg, hockeyspelare med proffserfarenhet från USA, numera Luleå Hockey, född i Piteå · Anders Wilhelmsson, prisbelönad Norrlandskock boende i Umeå Först ut bland ambassadörerna är Costas Pliatsikas och Carolina Miskovsky. - När det finns lokala alternativ tycker jag alltid att man ska välja det. Man ska inte gå över ån efter vatten, säger Carolina Miskovsky. För frågor eller ytterligare information vänligen kontakta, Victoria Lundqvist, marknadsansvarig lokala produkter Norrmejerier Telefon: 090-18 28 00 E-post: victoria.lundqvist@norrmejerier.se