Kocken Linnéa Liljedahl tar fram gourmetmeny – till mjölk

Kocken Linnéa Liljedahl tar fram gourmetmeny – till mjölk

Den norrländska kocken Linnéa Liljedahl, känd från Kockarnas Kamp, har fått en speciell utmaning från Norrmejerier. Med utgångspunkt i norrländsk mjölk istället för maten, ska hon ta fram en riktigt högklassig meny. Vilka rätter det blir får vi se framåt sommaren, men innan dess kommer vi kunna följa resan till den första gourmetmenyn där mjölken står i centrum.

Konsumtionen av mjölk som måltidsdryck har gått ned de senaste åren. Nu vill Norrmejerier ta tillfället i akt och visa vilka smakmöjligheter som finns när man låter mjölken stå i centrum av matupplevelsen, något som gagnar såväl finsmakare som de norrländska mjölkbönderna.

– Med Linnéas hjälp vill vi visa på vilken fantastisk måltidsdryck mjölken verkligen är och göra en djupdykning i vilka moderna smakkombinationer som passar allra bäst. Med Linnéa i spetsen ser vi att vi tillsammans har en spännande och rolig möjlighet att göra gott för hela Norrland, genom att sätta den lokalproducerade mjölken i ett lite oväntat sammanhang, säger Kristina Stiernspetz, kommunikationschef, Norrmejerier.

Linnéa Liljedahl äger och driver, tillsammans med sin sambo Peter Eriksson, restaurang Linnéa & Peter och Jacks Bodega i centrala Örnsköldsvik. Förra året deltog Linnéa i tv-programmet Kockarnas Kamp där hon kammade hem en silvermedalj efter en tuff finalomgång. När det kommer till matlagningen strävar Linnéa efter att i största mån använda råvaror efter säsong, och som är lokalt producerade. Hon har nu tagit sig an uppdraget att skapa en gourmetmeny med utgångspunkten att de samtida smakerna ska gifta sig som allra bäst med mjölk som dryck.

– Norrland och lokalproducerad mjölk har en särskild plats i mitt hjärta och på våra restauranger. Det är en väldigt intressant och oväntad utmaning att ta mjölk som dryck kombinerat med gourmetmat till sin absoluta spets, och det ska bli väldigt spännande att se vad detta resulterar i, säger Linnéa Liljedahl.

Projektet startar nästa vecka där en fullständig gourmetmeny signerad Linnéa Liljedahl kommer att presenteras framåt sommaren.

För mer information kontakta:
Kristina Stiernspetz, kommunikationschef, Norrmejerier
Email: kristina.stiernspetz@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 446 lokala bönder varav 372 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 550 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.