​Norrmejerier berikar mejeriprodukter med extra D-vitamin

​Norrmejerier berikar mejeriprodukter med extra D-vitamin

– Norrmejerier följer redan Livsmedelsverkets rekommendationer om mer D-vitamin i fler produkter. På det här sättet förbereder vi oss för kommande föreskrifter som beräknas träda i kraft hösten 2016, berättar Anna-Karin Karlsson, chef för Marknad och Innovation, Norrmejerier.

Läs mer om Norrmejeriers mervärdesmärkning

Extra behov av D-vitamin
Enligt nya nordiska näringsrekommendationer konstaterar Livsmedelsverket att människor som lever i Norden behöver mer D-vitamin från maten för att behålla en tillräcklig nivå i blodet även under vintern. Livsmedelsverket hänvisar till studier som visar att solen under sommarhalvåret inte räcker för att tillgodose D-vitaminbehovet för nordbor.

Norrmejeriers produkter som är berikade
Produkter i Norrmejeriers sortiment med extra D-vitamin är just nu all mjölk och fil (naturell och smaksatt), förutom ekologisk mjölk 3 procent och ekologisk fil. Vitaminhalten i den berikade mjölkråvaran är 1,0 mikrogram/100g vilket är dubbelt så mycket som tidigare. I smaksatt fil blir vitaminhalten något lägre. Under hösten kommer Norrmejerier även berika yoghurt med extra D-vitamin.

Läs mer: http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/extra-d-vitamin-i-fler-livsmedel--livsmedelsverkets-forslag-pa-remiss-i-eu/

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.