​Norrmejerier får del av Kamprads miljoner till forskning om ost

​Norrmejerier får del av Kamprads miljoner till forskning om ost

Bildtext: Stående från vänster: Mårten Hetta, inst. för norrländsk jordbruksvetenskap, SLU Umeå, Anders H Gustavsson, Växa Sverige, Maud Langton, Inst. för livsmedelsvetenskap, SLU Uppsala, Åse Lundh, Inst. för livsmedelsvetenskap, SLU Uppsala, Karin Hallin Saedén, Norrmejerier. Sittande från vänster: Gun Barnes, Inst. för norrländsk jordbruksvetenskap, SLU Umeå, Annika Höjer, Norrmejerier, Monika Johansson, Inst. för livsmedelsvetenskap, SLU Uppsala. Foto: Norrmejerier

Norrmejerier samarbetar med SLU och Växa i forskningsprojekt för att undersöka hur olika faktorer på gården, exempelvis hur valet av foder påverkar mjölkens sammansättning och egenskaper för tillverkning av hårdost.

Familjen Kamprads stiftelse har donerat 3,2 miljoner kronor till projektet som pågår i tre år.

Det är jättespännande att studera faktorer som kan påverka lönsamheten för våra medlemmar, de norrländska mjölkbönderna, säger Karin Hallin Saeden, chef för Forskning och Utveckling vid Norrmejerier.

I projektet deltar 45 av Norrmejeriers mjölkleverantörer, varifrån mjölkråvara samlas in och analyseras för att urskilja egenskaper som är extra bra för ystning av hårdost.

Mjölk är en naturlig råvara som påverkas av, allt från olika koraser till sammansättning av foder som odlas på gården och extra tillskott av näring och vitaminer. Våra medlemmar har ett stort intresse av att delta i projektet som i en förlängning både kan påverka arbetet på den enskilda gården och det ekonomiska utfallet av Norrmejeriers ostar, berättar Karin Hallin Saeden.

Familjen Kamprads stiftelse vill förbättra villkoren för att leva och verka på landsbygden och har lagt särskild vikt vid projekt där erfarenheter från lokalsamhällen tas till vara för att nå ny kunskap om landsbygdsutveckling.

Presskontakt

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, mariann.holmberg@norrmejerier.se, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 500 lokala bönder varav 400 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.