Norrmejerier tar över Ostens Hus i Burträsk - vill knyta Ostens Hus ännu närmare osttillverkningen vid mejeriet

Norrmejerier kommer att ta över Ostens Hus i Burträsk från Studieförbundet Vuxenskolan som idag äger anläggningen. Bakgrunden är den stora satsningen på Västerbottensost som ska möjliggöra utökad produktion och en stark ambition att förvalta och lyfta fram det historiska arvet som finns i Västerbottensost. Övertagandet kommer att ske vid årsskiftet.

I februari meddelade Norrmejerier att man fattat beslut om en av de största enskilda investeringarna i företagets historia. Norrmejerier investerar ca 150 miljoner kronor i en utbyggnad av mejeriet i Burträsk. Utbyggnaden är en förutsättning för att kunna möjliggöra en ökning av produktionen och svara upp mot den kraftigt ökade efterfrågan på Västerbottensost. Förvärvet av Ostens Hus är ytterligare en viktig del i satsningen på Västerbottensost och mejeriet i Burträsk.

–   Mejeriet i Burträsk och Burträsk som ort är en stor del av Västerbottensost och vi kommer att satsa ännu mer på att lyfta fram det historiska arv som vi förvaltar. Ostens Hus är en viktig del i detta arbete och därför känns det glädjande att vi nu kan utöka vårt engagemang i Ostens Hus, men även i Ostriket säger Ulf Greve, platschef för Burträsk mejeri.

Norrmejerier köper inventarier och fastigheten som inrymmer Ostens Hus. Man hoppas bland annat på att kunna knyta osttillverkningen och Ostens Hus närmare varandra i samband med utbyggnaden av mejeriet. En del i detta är att göra det ännu enklare för besökare att få se hur den unika osten framställs vid Burträsk mejeri. Köpet skapar också en möjlighet för Norrmejerier att bli en aktiv partner i föreningen Ostriket.

För mer information kontakta:

Ulf Greve, platschef, Burträsk Mejeri

E-post: ulf.greve@norrmejerier.se

Folke Lindgren, ordförande för Burträsk avdelning av Studieförbundet Vuxenskolan

E-post: folke.lindgren@sv.se