Från vänster: Birgit och Gunnar Pettersson, Hötjärn, Karin och Stig Stenlund, Blacke, Anita och Bo Engberg, Lillpiteväg, Helena och Tomas Ågren, Västerselet. Foto: Lars Westman

​Norrmejeriers mjölkbönder tar emot guldmedalj av kungen

Fem av Norrmejeriers gårdar har i år uppnått den ärofyllda tidpunkten av att under 23 år ha levererat mjölk i toppkvalitet och har idag den 16e april tagit emot guldmedalj.

Norrmejeriers medlemmar som tar emot guldmedalj

• Bo & Anita Engberg, Lillpiteväg, Lillpite, Norrbottens län
  • Mats Lindberg, Borgforsheden, Sikfors, Norrbottens län (Deltog inte vid utdelningen i Stockholm)
  • Birgit & Gunnar Pettersson, Hötjärn, Lövånger Norrmejerier, Västerbottens län
  • Stig & Karin Stenlund, Blacke, Lövånger Norrmejerier, Västerbottens län
  • Tomas & Helena Ågren, Västerselet, Vännäs Norrmejerier, Västerbottens län

Medaljerna delades ut den 16e april av Kung Carl Gustaf vid en ceremoni på Svenska Läkaresällskapet i Stockholm. Vid prisutdelningen talade försvarsminister Peter Hultqvist om mjölkböndernas betydelse för en trygg livsmedelsförsörjning och ett hållbart samhälle.

Kraven för att få utmärkelsen är hårda. Djuren ska vara friska och må bra och mjölken måste vara av högsta klass, så det är väldigt välförtjänt som dessa mjölkbönder får medaljer ur kungens hand. Guldmedaljen har delats ut i 60 år.

Pressbilder: Foton från utdelningen tas av TT Bildbyrå.

Pressbild använd i Norrmejeriers pressutskick: Fotograf: Lars Westman

Guldmedaljen 60 år: Guldmedaljen är den högsta utmärkelse som LRF Mjölk delar ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är minst 23 års leverans av mjölk av högsta kvalitet. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från kungahuset. Årets 31 Guldmedaljgårdar har allt från 20 till 170 kor. Fyra av dem har robotmjölkning. Närmare hälften av dem har anställda medarbetare. En av Guldmedaljgårdarna är ekologisk. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Fakta om mjölkproduktion i Sverige: Sverige har idag närmare 3 600 mjölkföretag. År 2016 omsatte Sveriges mjölkföretag och mejerierna 33,8 miljarder kronor, vilket är närmare 1 procent av Sveriges bruttonationalprodukt, BNP. Varje mjölkgård skapar ytterligare fem arbetstillfällen. Svensk mjölkproduktion har ungefär 44 procent lägre utsläpp av växthusgaser per kilo mjölk jämfört med genomsnittet i världen. Läs mer: www.lrf.se/mjolk

Läs mer om Guldmedaljen: https://www.lrf.se/guldmedaljen

Artikel om Thomas och Helena Ågren i Vännäs: https://www.lrf.se/om-lrf/organisation/branschavdelningar/lrf-mjolk/guldmedaljprogrammet/operamote-gav-glassiga-fjallkor/

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.