Nyhetstips torka

Sven-Erik Bucht, landsbygdsministern håller pressträff tillsammans med Jordbruksverket och LRF med anledning av torkan.

Idag den 9e juli, 10.00. Pressträffen går att följa live på regeringen.se

För Norrmejeriers mjölkbönder är det viktigt att följa om Sven-Erik Bucht kan presentera besked som kan lindra oron under den stränga torkan.

Norrmejerier täcker halva Sveriges yta med mjölkbönder från Junosuando i norr till Härnösand och södra Jämtland i söder.

Från norr till söder finns stora skillnader, men gemensamt är att alla pratar om en lägre första skörd. Längst i norr cirka 25 procent lägre, men i söder var det riktigt illa med upp till 75 procents tapp.

Alla mjölkbönder har satt sitt hopp till andra skörden, men när inget regn är i sikte är det stor oro för att den blir ännu mindre eller på sina håll till och med uteblir. Varje solig dag bygger på oron ytterligare.

Betena torkar och fälten står gula. I Jämtland och Västernorrland är betena på sina håll slut och ekologiska mjölkbönder har det ännu tuffare. Men på ett så här stort område finns det undantag. Det finns platser som har fått någon enstaka regnskur eller där morgondaggen är riklig. Där klarar sig vallen något bättre och kan fortfarande se lite grön ut, men tillväxten är ändock låg eller lägre än normalt.

Vill du eller din redaktion komma i kontakt med en mjölkbonde, då hjälper jag gärna till.

Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 381 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,9 miljarder kronor per år.