Rekordmånga ansökningar till Norrmejerier-stipendiet - Bloggare, skönhetsföretag och äkta eldsjälar bland de nominerade

Norrmejerier kunde notera rekordmånga ansökningar till Norrmejerier-stipendiet 2010. Nu har juryn gjort sitt arbete och det är klart vilka 10 som gör upp om årets två stipendier och får dela på 50 000 kronor.

Avgörandet ligger i alla norrlänningars händer. Från och med 3 maj är det fritt fram för alla att rösta på sin favorit på www.norrmejerier.se, via sms eller via talonger som finns i Norrmejeriers annonser. Juryns nominerade från Västerbotten, Ö-vik och Norrbotten är:

• Clara Lidström (Umeåtrakten), känd för sin blogg Underbara Clara
  • Interaktiv Historia (Sävar), föreningen som arrangerade skådespelet Slaget i Sävar – det sista slaget
  • Julia Sandström (Sävar), författare
  • Nuiteq (Skellefteå), IT-företag
  • Själevads IK (Ö-vik), idrottsförening
  • Anna-Lena Wiklund Rippert och Johan Wiklund (Jokkmok k), grundare till tillverkaren av ekologiska skönhetsprodukter under varumärket c/o Gerd
  • Niklas Westling/Arjeplogs filmfestival (Arjeplog)
  • Lage Hedman (Malmberget), eldsjäl och tränare som i många år engagerat sig i MAIF boxning
  • Malin Holmqvist (Luleå), basketcoach Luleå Stars
  • Movits! (Luleå), musiker

Läs mer om de nominerade i faktabladet. Högupplösta pressbilder på de nominerade finns i Norrmejeriers pressrum http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norrmejerier_ek

Alla som gjort något utöver det vanliga för Norrland var välkomna att söka så länge den nominerade kunde sägas ha eller kommer att göra gott för vår region. 10 finalister (5 från Västerbotten inklusive Ö-vik och 5 från Norrbotten) har valts ut av juryn och har att vinna stipendiet där en vinnare från Västerbotten (inkl Ö-vik) och en från Norrbotten får 25 000 kronor vardera. I år delas stipendiet ut för 23:e gången. Förra året gick stipendiet till dansföreningen Exiled Dance Crew (i Norrbotten) och musikern Frida Selander (i Västerbotten).

Juryn bestod av följande personer: Anna Norrgård, brand manager Norrmejerier, Fredrik Forsfjäll producent Trästockfestivalen, Karin Bodin VD Polarbröd, Patrik Boström kulturredaktör NSD, Patrick Krainer, sportchef VK, Peter Holmqvist tillväxtchef Örnsköldsviks kommun.

Den 28:e maj på Rådhustorget i Umeå avslöjas det vilka som får årets stipendier.

Norrmejerier-stipendiet delas ut av Norrmejerier i samarbete med VK och NSD.

För mer information kontakta:

Anna Norrgård, ansvarig för Norrmejerier-stipendiet

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri. Vi förädlar årligen ca 192 miljoner kg norrländsk mjölk på våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till mjölk, fil, grädde och ost. Vi är stolta över våra unika varumärken Västerbottensost®, Verum®, Gainomax® och JOKK®. Norrmejerier ägs av ca 630 bönder i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland och sysselsätter ca 475 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.