Ulla Bergström får fortsatt förtroende som Norrmejeriers ordförande. Foto: Jan Lindmark

Ulla Bergström fortsätter som ordförande i Norrmejerier

På Norrmejeriers årliga föreningsstämma den 7 maj 2019 i Umeå omvaldes Ulla Bergström, mjölkbonde från Svensbyn (Norrbotten), till ledamot i Norrmejeriers styrelse och fick, efter styrelsens konstituerande möte, fortsatt förtroende i uppdraget som Norrmejeriers ordförande.

-    Det känns hedrande att ha fått förtroendet att leda Norrmejeriers styrelse ytterligare en period. Som norrländsk mjölkbonde brinner jag verkligen för att Norrmejerier ska fortsätta att vara en stark och självständig förening som gör gott för Norrland och de norrländska konsumenterna.

Ulla Bergström har varit ledamot i Norrmejeriers styrelse under 12 år. De senaste två åren i uppdraget som ordförande. Hon är även ledamot i Svensk Lantbruksforsknings styrelse (SLF).

Ytterligare två nya styrelseledamöter valdes in vid stämman, Eva Vidholm, Hallen (Jämtland) samt John Baars, Flarken (Västerbotten). Kjell Forsén, Bredbyn (Västernorrland), fortsätter som vice ordförande i styrelsen.

Nyvalda styrelseledamöter: Eva Vidholm, Hallen. John Baars, Flarken. Omvalda: Göran Olofsson, Ånäset och Ulla Bergström, Svensbyn. Övriga styrelseledamöter: Kjell Forsén, Bredbyn och Helena Ågren, Vännäs. Dan Burman och Peder Nilsson är ordinarie arbetstagarrepresentanter. Avgående styrelseledamöter: Magnus Sandin, Älvsbyn, Robert Lundgren, Lillpite.

2018 års resultat

Norrmejerier summerade 2018 med ett positivt resultat på 16,5 Mkr efter finansiella poster och 57 miljoner högre utbetald ersättning för mjölken till ägarna, de norrländska mjölkbönderna, mot 2017. Omsättningen var 78 Mkr högre än föregående år och mjölkinvägningen landade på 206 Mkg, oförändrat från 2017. Norrmejeriers ersättning för mjölkråvaran utvecklades positivt under 2018 och den sammanlagda förändringen, från januari till december, var vid årets slut 28 öre högre råvarupris per kg invägd mjölk.

-    Året var vädermässigt extremt, vilket var påfrestande för gårdarna, såväl arbetsmässigt som ekonomiskt, därför är jag extra stolt över våra norrländska konsumenter som förstår betydelsen av valet i mejerihyllan och troget väljer norrländskt säger Ulla Bergström

Fördelning av årets resultat

Norrmejeriers stämma har enhälligt beslutat att ställa sig bakom styrelsens förslag om fördelning av 2018 års resultat. Styrelsens förslag innebär att 5,4 Mkr fördelas till medlemmarnas insatskonto som insatsemission vilket motsvarar en ränteersättning på 3,5% på insatserna i föreningen.

Presskontakt: Kristina Stiernspetz, Kommunikationschef, 073 06 16 433

Relaterat material:

Pressbild Ulla Bergström

Pressbild Eva Vidholm

Pressbild John Baars

Pressbild Kjell Forsén

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 446 lokala bönder varav 372 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter cirka 550 årsanställda och omsätter ca två miljarder kronor per år.