Norrmejerier är nominerad med Västerbottensost till Västerbotten Grand Pris, Smart tillväxt – på ett hållbart sätt. Foto Fabian Björnstjerna.

​Västerbottensost® nominerad till Västerbotten Grand Pris

– Att bli nominerad till Västerbotten Grand Pris, Smart tillväxt – på ett hållbart sätt, är hedrande och något vi uppskattar väldigt mycket, uttrycker Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

2014 invigdes mejeriet i Burträsk för en utökning av produktionen och 2015 invigdes en toppmodern ostförädlingsanläggning i Umeå. Samtidigt fick Västerbottensost en ny dekor i svart och guld. Sortimentet är även utökat med Västerbottensost® Extra lagrad, Västerbottensost® Vindelnrökt och Västerbottensost® riven.

– Arbetet är framgångsrikt, det visar inte minst det stora intresset, både i Sverige och i andra länder. Både ägare och medarbetare har verkligen gjort sitt yttersta. Ändå har den här resan bara börjat, säger Anders Fredriksson.

Västerbottensost kan bara tillverkas på det lilla mejeriet i Burträsk och det finns kapacitet till en försiktig ökning under många år.

– Västerbottensost är ett hantverk med lång historia som vi har fått äran att vårda och förvalta in i framtiden. Med en lagringstid på minst 14 månader och ibland uppemot 18, tar det tid att utvärdera varje steg, säger Anders Fredriksson.

Norrmejerier bedriver forskning tillsammans med SLU och Köpenhamns universitet om mjölkens inverkan på ystning och lagringstid. Forskare försöker komma på vilka egenskaper i mjölken som ger de absolut bästa förutsättningarna. Det kan handla om allt från vad korna äter till en naturlig bakterieflora som är unik för varje gård.

– Vi vet att det tar olika lång till för en Västerbottensost att bli färdig. Om några år kanske vi vet mer om vad det är som påverkar hur en ost utvecklas, säger Anders Fredriksson.

Pressmaterial Västerbottensost
Pressbilder Foto Fabian Björnstjerna: http://share.mediaflowpro.com/?86ACSHAV2B
Receptfolder: https://kund.norrmejerier.se/Gemensamt/Bilder/Pressmaterial/V%C3%A4sterbottensost_receptfolder_jul.pdf
Recepten i foldern är fria att använda med hänvisning till Västerbottensost.

Fakta Västerbotten Grand Pris
Västerbotten Grand Pris är en utmärkelse som årligen delas ut av Region Västerbotten, och har instiftats för att uppmärksamma en aktör från länet som genom sitt sätt att arbeta har attraherat människor från världens alla hörn.
Läs mer: https://regionvasterbotten.se/pressrum/#/pressreleases/de-aer-nominerade-till-vaesterbotten-grand-pris-2018-2309321

-----------------------------------------------

Presskontakt
Mariann Holmberg, kommunikationsansvarig, Norrmejerier, 072 222 73 43, mariann.holmberg@norrmejerier.se

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av cirka 460 lokala bönder varav 390 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen drygt 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Gainomax®, Fjällfil®, Fjällyoghurt® och Norrgott®. Norrmejerier sysselsätter drygt 500 årsanställda och omsätter ca 1,8 miljarder kronor per år.