Årets PO Enquist-pris tilldelas Karolina Ramqvist

2015 års Per Olov Enquists Pris tilldelas Karolina Ramqvist. Priset delas traditionsenligt ut under Bok- och Biblioteksmässan, fredagen den 25 september på debattscenen klockan 13.00.

Juryns motivering lyder: "Karolina Ramqvist har en unik och stark position i svensk samtidslitteratur. Den vita staden, som är en fristående fortsättning av Flickvännen, är ett porträtt av en ung kvinna som gestaltas kristallklart och obönhörligt. En berättelse om utsatthet, och beroende, fri från sentimentalitet och moralism."

Karolina Ramqvist är född 1976. Hennes första roman När svenska pojkar började dansa utkom 1997. Sedan dess har hon givit ut flera romaner, publicerat noveller, essäer och kritik. Den vita staden är en fristående fortsättning på Flickvännen (2009) som nominerades till Sveriges Radios romanpris och fick VI:s litteraturpris och sätts upp på Stockholms stadsteater i december 2015. Karolina Ramqvist debuterade som manusförfattare 2014 med den internationellt prisbelönade kortfilmen Cupcake.

PO Enquist-priset till en ung författare på väg ut i Europa instiftades till Enquists 70-årsdag 2004 av Norstedts, författarens utländska förläggare och Bok & Bibliotek. Juryn består av PO Enquist, Eva Gedin (Norstedts), Cathrine Bakke Bolin (Gyldendal Norsk Forlag) samt Jakob Malling Lambert (Rosinante & Co.).

Tidigare års pristagare är:

2005 Juli Zeh

2006 Jonas Hassen Khemiri

2007 Trude Marstein

2008 Daniel Kehlmann

2009 Helle Helle

2010 Jonas T. Bengtsson

2011 Jón Kalman Stefánsson

2012 Mara Lee

2013 Ingvild H. Rishøi

2014 Dorthe Nors

För mer information hör av dig till Linda Altrov Berg, Norstedts. Tel: 010 744 20 33

mail: linda.altrov.berg@norstedts.se

• Litteratur

• litterära priser
  • priser
  • karolina ramqvist
  • po enquist-priset
  • po enquist

Norstedts Förlagsgrupp ger ut böcker under namnen Norstedts och Rabén & Sjögren. Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Utgivningen omfattar svensk och utländsk skönlitteratur, sakprosa och illustrerade fackböcker samt ordböcker och kartor, och kännetecknas av kvalitet och bredd.  Rabén & Sjögren är ett av Sveriges ledande barn- och ungdomsboksförlag med utgivning av de främsta svenska och utländska författare och illustratörer. Norstedts Förlagsgrupp är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet.