NE förvärvar Norstedts ordböcker

Nationalencyklopedin AB (NE) har förvärvat Norstedts Ordbok från Norstedts förlagsgrupp. NE övertar hela utgivningen av tryckta och digitala ordböcker, medarbetare, etablerade samarbeten och licensavtal.

Norstedts Ordbok är den ledande utgivaren av tryckta och digitala ordböcker i Sverige och ett av fem affärsområden i Norstedts förlagsgrupp. Redaktionen har i decennier förvaltat och utvecklat ett ordbokssortiment som omfattar ordböcker till och från svenska på ett tjugotal språk. Ordböckernas randiga design känns igen och förknippas med hög kvalitet och tillförlitlighet.

- Vi är både glada och stolta över att Norstedts Ordbok nu blir en del av NE. Förvärvet innebär att vi förstärker våra ordbokstjänster gentemot våra viktigaste kundgrupper skolor, universitet, bibliotek, företag och myndigheter, säger Hubert Kjellberg, VD på Nationalencyklopedin (NE).

Navet i Norstedts ordboksverksamhet är de egenutvecklade ordboksdatabaserna som ligger till grund för tryckta ordböcker, digitala ordböcker på ord.se samt appar för mobil och surfplatta. I dag svarar Norstedts Ordboks tryckta, respektive digitala, tjänster vardera för ungefär hälften av affärsområdets omsättning.

- De senaste åren har Ordbok utvecklats till ett av våra mest lönsamma affärsområden. NE är en långsiktig, seriös ägare som ger verksamheten möjlighet att växa ännu snabbare. Försäljningen ger oss nu muskler att investera mer i digital produktutveckling för vår övriga utgivning. Vi ska leda utvecklingen och det här ger oss möjlighet att fokusera mera, säger Otto Sjöberg, VD på Norstedts Förlagsgrupp.

För ytterligare information kontakta:

Olle Lidbom, tf kommunikationschef Norstedts Förlagsgrupp, 0701-85 2115

• nationalencyklopedin
  • norstedts
  • ordbok

Norstedts Förlagsgrupp grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. I Norstedts Förlagsgrupp ingår Norstedts och Rabén & Sjögren. Norstedts Förlagsgrupp ingår i KF.

NE är ett ledande digitalt kunskapsföretag. Vi utvecklar och erbjuder produkter och tjänster som möter morgondagens kunskapsbehov med höga krav på tillförlitlighet, tillgänglighet och användarupplevelse.

Olle Lidbom

tf Kommunikationschef 0701852115