Norstedts återutger två romaner av Patrick Modiano

Norstedts gav mellan 1974 och 1986 ut sex romaner av Patrick Modiano. Nu återutges två av hans mest centrala verk, De yttre boulevarderna samt De dunkla butikernas gata.

I De yttre boulevarderna beslutar sig en ung man för att söka sanningen om fadern och detta sökande leder honom tillbaka till tiden för den tyska ockupationen. Sökandet efter den undflyende fadersgestalten går vidare och till slut smälter berättaren samman med honom för att kunna dela det mörka förflutna som skuggar hans eget liv.
Boken belönades med Franska Akademiens stora pris.

De dunkla butikernas gata, belönad med Goncourt-priset 1978, är en gåtfull berättelse som sägs ha inspirerat exempelvis Paul Auster. I boken möter vi privatdetektiven Guy Roland som plågas av minnesförlust efter en mystisk olycka för femton år sedan. När hans chef går i pension beslutar sig Roland för att finna sin rätta identitet.

Båda böckerna finns i handeln om cirka två veckor, vackert formgivna av Sara R Acedo.

Patrick Modiano föddes 30 juli 1945 i Boulogne-Billancourt. Efter privatlektioner i geometri för den experimentelle romanförfattaren Raymond Queneau beslöt sig Modiano i tjugoårsåldern för att ägna sig åt skrivande på heltid. Han debuterade med Place de l’étoile 1968 och har idag dryga trettiotalet titlar på sin verkslista.
Modiano tilldelas Nobelpriset i litteratur år 2014 ”för den minneskonst varmed han frammanat de ogripbaraste levnadsöden och avtäckt ockupationsårens livsvärld”.

För mer information hör av dig till Tulle Durling, Norstedts. Tel: 010 744 21 46 mail: tulle.durling@norstedts.se

För beställning av recensionsexemplar: anna.ivarsson@norstedts.se

• modiano
  • patrick modiano