Pugh Rogefeldt - självbiografi om uppväxten och genombrottet

Pugh Rogefeldt berättar i sin högst personliga stil vad som formade honom som person och artist under resan från uppväxten på Stora Gatan 51 i Västerås fram till sitt genombrott med albumet Bolla och rulla, där ”Hog Farm” var ett av huvudspåren.

1969 fördes en ung Torbjörn Pugh Rogefeldt samman med Jojje Wadenius och Jan ”Loffe Carlsson”. Under några få dagar i skivbolaget Metronomes studio skapades debutalbumet Ja dä ä dä. Med utgivningen förändrades svensk rockmusik i grunden. Skivan visade att det gick utmärkt att skriva rocklyrik på svenska, men också att det fungerade att låta angloamerikansk popkultur krocka med svensk dito. ”Jag ville gå ett steg längre. Göra ljud som ingen hört på platta tidigare. Göra ord som ingen annan sagt.”

Ett par generationer blågul rockmusik har sina rötter i det Pugh gjorde åren 1969 till 1974 på album som Ja dä ä dä, Hollywood och Bolla och rulla. En ung Ulf Lundell tog texthjälp från Pugh. Pugh skrev texter till Monica Zetterlund. Grupper från Abba till Eldkvarn dyrkade honom. Joakim Thåström älskade som ung Pugh så intensivt att han 1999 gästade Pughs album Maraton med en taxiresa som enda arvode.

73 - från Stora Gatan 51 till Hog farm har recensionsdag den 14 augusti. Boken ges ut i samarbete med Metronome Books.

Vill du beställa recensionsexemplar, kontakta Norstedts Pr-avdelning 010 744 22 00. För kontakt med Pugh Rogefeldt, kontakta Helene Wigren, helene.wigren@prbeyond.se, 070 752 76 05.

• pugh rogefeldt
  • 73 - från stora gatan 51 till hog farm

Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. Vår utgivning omfattar skönlitteratur och fakta och kännetecknas av kvalitet och bredd. Förutom svensk och utländsk skönlitteratur ger vi ut memoarer, biografier, debatt- och reportageböcker, samt fackböcker inom historia, mat, trädgård, djur och natur, nautica, ordböcker, kartor och akademisk kurslitteratur.