Räkna med känslorna av Jan Scherman

Räkna med känslorna - Tankar från en murvel som blev börs-vd

Av Jan Scherman

Det här är en ytterligheternas berättelse. Om bristen på civilkurage. Om beordrad lojalitet. Om ja-sägarkompanier. Om sista radens testamente. Raka led och strikta kolumner. Men också en historia om mod,  och om bristen på mod. Om skratt och tårar. Om rädsla. Om energi och engagemang. Och om att vara chef. Om en journalists slingriga väg. Om att försöka vara vd. Åtta dagar i veckan.

I Räkna med känslorna gör Jan Scherman en personlig betraktelse över sitt yrkesliv. Händelser från interna möten, styrelsebeslut och tidigare ej berättade händelser får nu nå offentligheten. Mitt i dramatiken med starka och kända tv-personligheter och andra makthavare läggs en mosaik av erfarenheter som handlar om ledarskapet och dess tuffa utmaningar, parallellt med ansvaret i den maktutövning som journalistiken innebär.

I boken får vi avslöjande inblickar av mediernas utveckling. Ekonomismens intåg på redaktionerna skildras inifrån. Ett liv på jobbet där siffrorna tagit över makten från orden.

Jan Scherman började sin bana som journalist på Östgöta Correspondenten i Linköping redan 1968. Sommarvikarien vandrade vidare till SR och Ekot. Därefter tv på regionala Östnytt, Rapport, Fakta TV2, Aktuellt och sedan nystartade TV4. Han har varit allmänreporter, inrikesreporter, undersökande reporter, nyhetschef, programdirektör och vd. 1989 fick Jan Scherman tillsammans med kollegan Göran Ellung Stora Journalistpriset. Han har varit medförfattare till debattböcker om medbestämmandelagen och det privata näringslivet. Idag är han affärsområdeschef för Aftonbladet TV.

För mer information eller recensionsexemplar hör av dig till Katarina Lindell, Norstedts. Tel: 010-744 21 50 mail: katarina.lindell@norstedts.se

• jan scherman
  • ledarskap