Ryske författaren Vladimir Sorkin besöker Stockholm och Göteborg 24-27 mars

Vladimir Sorokin är en av Rysslands mest betydande moderna författare, ständigt kontroversiell i hemlandet, ständigt en nagel i ögat på Putinregimen. Den 24-27 besöker han Stockholm och Göteborg med anledning av att romanen Tellurien utkommer på svenska.

Tellurien utspelas i ett framtida Europa. Det är en hisnande läsupplevelse - satirisk, skrämmande, tänkvärd och fullpepprad med författarens särskilda humor. Många menar att det här är Sorokins hittills viktigaste roman. Tellurien har recensionsdag den 23 mars.

Vladimir Sorokin, född 1955 i Moskva, har skrivit flera internationellt uppmärksammade romaner, teaterstycken, noveller och libretton. Det stora genombrottet kom med romanen Blått fett (på svenska 2001), som vållade en hätsk debatt i Ryssland. Han bor numera i Berlin.

Sorokin framträder på Internationell författarscen i Göteborg onsdagen den 25 mars och på Kulturhusets Internationella författarscen i Stockholm torsdagen den 26 mars.

Om du vill intervjua Vladimir Sorokin under hans Sverigebesök, hör av dig till Tulle Durling, 0706 37 31 04 eller tulle.durling@norstedts.se

• tellurien
  • vladimir sorkoin