Northbike expanderar i Umeå

Northbike finns idag både i Sundsvall och i Umeå och erbjuder ett brett sortiment av motorcyklar, 4-hjulingar, snöskotrar, mopeder och vattenskotrar. Med förvärvet av Motorbolaget vill man nu stärka sin position i Umeå och samtidigt bredda sitt fordonsutbud till kunderna. Northbike Umeå är traditionellt starkast på sommaren och Motorbolaget starkast på vintern. Tillsammans kommer vi nu att kunna erbjuda kunderna ett bredare och mer komplett året runt sortiment.

– Vi är inne i en mycket spännande och expansiv fas inom Northbike, som successivt tar oss in på nya marknader. Att vi expanderar i Umeå ligger helt i linje med vår strategi och det skall bli spännande att ta ytterligare steg här de kommande åren säger Northbikes VD, Jonas Olert.

Det långsiktiga målet för Northbike är att den nuvarande anläggningen i Umeå, tillsammans med det nu förvärvade Motorbolaget, skall bli en enda stor anläggning - Sveriges största - för fritidsprodukter. Valet av just Umeå har mycket handlat om regionens goda möjligheter till ett aktivt fritidsliv, både på sommaren och på vintern, vilket varit en viktig faktor i beslutet kring att expandera i regionen. Till en början kommer respektive anläggning drivas var för sig, men på sikt vill man samla hela verksamheten under ett och samma tak vilket kommer kräva nya och större lokaler. Båda bröderna Anders och Thomas Jansson, Motorbolagets tidigare ägare, blir kvar inom det nya bolaget och kommer också fortsättningsvis ha en viktig roll.

– Thomas och Anders Jansson har gjort det väldigt bra i Umeå och är båda starka namn, samtidigt tror jag att vi inom Northbike kommer kunna bidra mycket av vårt affärstänk. Det finns redan idag en väldigt duktig och kompetent personal så jag är övertygad om att vi nu tillsammans kommer kunna bygga något riktigt bra säger Northbikes VD, Jonas Olert.

Anders och Thomas kommer till en början att fortsätta ansvara för gamla Motorbolaget där de nu tillsammans, och under Northbike-flagg, kommer utveckla Northbikes vintersortimentet.

– Vi är jätteglada att få komma in i Northbike-familjen och att de låter oss fortsätta brinna för skoter. Hade pappa varit i livet idag så vet jag att han hade varit stolt över sina söner och de steg vi nu tar tillsammans för att komma närmare vår dröm. Vi har alltid stått för de varumärken vi sålt och det känner vi att vi också fortsättningsvis kommer kunna göra. Allt kommer vara som förut fast större och bättre säger Thomas Jansson, VD Motorbolaget.

1 september övergår Motorbolaget i Northbikes ägo och byter då direkt namn till Northbike. Med namnbytet vill man skapa en mer enhetlig upplevelse för kunden, men samtidigt behålla samma service, upplevelse och professionella bemötande som Thomas och Anders med personal alltid varit en garant för.

• Förvärv, fusioner

• northbike
  • spyder

• Västerbotten

Northbike grundades 1965 i Sundsvall och hette då Moped & Motortjänst. 2006 köpte Jonas Olert företaget och bytte efter två år namn till Northbike Sweden AB. Företaget har successivt vuxit, och vid 2009 flyttade Northbike till större lokaler vid Norra vägen 8 där man idag finns kvar och delar lokaler med systerbolaget Northcar.

Northbike är en av nordens största MC-handlare som alltid har över 500 fordon i lager. Northbike säljer motorcyklar, 4-hjulingar, snöskotrar, mopeder, mopedbilar och vattenskotrar. Idag har Northbike auktoriserad försäljning och verkstad på BMW, Honda, Triumph, Kawasaki, Lynx, Sea-Doo och Can-Am samt mopedmärkena Honda, Peugeot, Microcar, Kymco, Lynx snöskotrar, Sea-Doo vattenskotrar, Can-Am fyrhjulingar och Spyder. 2012 startade Northbike en ny fullservice anläggning i Umeå, detta sedan företaget köpt upp de lokala MC-handlarna Two Wheels och Norrlands MC. En av anledningarna till etableringen i Umeå är den sammanlagda erfarenhet som redan fanns i dessa företag och att Northbike blev starkt dominerande på den lokala marknaden. Northbike Umeå är auktoriserad återförsäljare av BMW, Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, Triumph, Ligier Mopedbil samt Mopedmärkena Honda och Peugeot. Northbike omsätter idag ca. 190 msek/år och säljer ca 2000 st fordon per år.