Pressmeddelande -

Delårsrapport jan-mars 2009: Norwegians nettoresultat 101 MNOK bättre än första kvartalet 2008

Mer än 2,1 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian under första kvartalet 2009, en ökning med nära 108 000 passagerare jämfört med samma period föregående år. Omsättningen uppgick till 1,4 miljarder norska kronor vilket är en ökning på 27 procent. Nettoresultatet uppgick till -110 MNOK vilket är betydligt bättre än föregående år. Säsongsvariationer i flygbranschen påverkar alltid första kvartalet negativt. Detta i kombination med stora utmaningar i världsekonomin generellt, gör att koncernchef Bjørn Kjos är nöjd med resultatet.

- Jag är mycket nöjd med Norwegians resultat för första kvartalet. Vi leverera ett väsentligt bättre första kvartal än föregående år trots att branschen befinner sig i en situation med stora ekonomisk utmaningar. Vår norska verksamhet går bra, vi har omorganiserat den svenska verksamheten och i Danmark har vi lanserat en rad nya linjer. Tillsammans ska detta ge
resultat under 2009, säger koncernchef Bjørn Kjos.

I Norge ökade antalet passagerare på inrikes med 25 procent. Växten är, bland annat, relaterad till en större fokusering på inrikestrafiken med 12 fler rutter jämfört med förra året.

Nya och mer miljövänliga flygplan
Kjos poängterar också den pågående förnyelsen av flygflottan där mer miljövänliga flygplan av typen Boeing 737-800 kommer att ersätta de äldre flygplanen i dagens flotta.

- Vi har redan i år fått fem nya och mer miljövänliga 737-800 till vår flotta samtidigt som vi håller på att fasa ut våra MD-80. I förhållande till en MD-80 reduceras NOx utsläppen med 43 procent och CO2 utsläppen med 33 procent vilket innebär en stor vinst för miljön. De nya flygplanen ger oss möjlighet att transportera fler passagerare och efter sommaren kommer vi även att installera Internet på de nya flygplanen som levereras, säger Kjos.

Utvalda nyckeltal för koncernen för jan-mars 2009 (jan-mars 2008)
Antal passagerare: 2,1 miljoner (2,0)
Omsättning: 1,4 miljarder norska kronor (1,1 miljarder)
Kabinfaktor: 75 procent (77 procent)
EBITDAR: + 49 MNOK (- 145)
EBITDA: -102 MNOK (- 226)
EBT: -150 MNOK (-293)
Nettoresultat: -110 MNOK (-211)

För fullständig rapport vänligen besök nedanstående länk eller ladda ner bifogad pdf:

Kontaktpersoner:
Frode Foss, Finansdirektör + 47 91 63 16 45
Anne-Sissel Skånvik, Kommunikationsdirektör + 47 48 99 44 40
Åsa Larsson, Presschef Sverige + 46 735 22 22 42

Presskontakt Director of Communications and Public Affairs Sweden & Finland +46 709890518
Pressnummer ENDAST för media

Presskontakt +47 815 11 816

Norwegian är en ledande flygbolagskoncern med huvudkontor i Fornebu, strax utanför Oslo i Norge. Koncernen har över 8 200 anställda och äger två av de ledande flygbolagen i Norden: Norwegian Air Shuttle och Widerøe's Flyveselskap. Norwegian förvärvade Widerøe 2024 med målet att göra det enklare för resenärer att resa genomgående i de två flygbolagens linjenät.

Norwegian Air Shuttle har cirka 4 700 anställda och erbjuder ett omfattande linjenät som binder samman de nordiska länderna med ett brett utbud av destinationer i Europa. Under 2023 transporterade Norwegian över 20 miljoner passagerare och hade en flotta på 87 Boeing 737-800 och 737 MAX 8-plan.

Widerøe's Flyveselskap, Norges äldsta flygbolag, är Skandinaviens största regionala flygbolag. Flygbolaget har över 3 500 anställda. Widerøe trafikerar primärt flygplatser med korta landningsbanor regionalt i Norge och flyger förutom kommersiella linjer, även flera statliga kontraktslinjer med trafikplikt. Under 2023 hade flygbolaget 3,3 miljoner passagerare och en flotta på 49 plan, varav 45 är Bombardier Dash 8-plan och tre Embraer E190-E2-plan. Widerøe Ground Handling levererar marktjänster på 41 flygplatser i Norge.

Hållbarhet har högsta prioritet och koncernen arbetar kontinuerligt för att minska sina CO2-utsläpp. Bland de många initiativen är investering i produktion och användning av fossilfritt flygbränsle (SAF) den största satsningen. Norwegian vill bli ett hållbart val för passagerarna och bidra till omställningen av flygbranschen.