Traineeprogram på Nouryon

Nu är Nouryons traineeprogram ISC Sweden i full gång.
Fyra nyutexaminerade ingenjörer har två intensiva, men förhoppningsvis, roliga och lärorika år framför sig.
– Det här är ett omfattande program med mycket utveckling och lärande. De ska genomföra fyra olika projekt och rotera inom företaget, säger Karin Nytorp HR Project Manager, Norden.

Även om konkurrensen om nyutexaminerade ingenjörer är stor var det många som sökte till traineeprogrammet, vilket är glädjande och samtidigt en av orsakerna till att Nouryon startar ett nytt traineeprogram.
– Det finns flera anledningar. Dels vill vi visa omvärlden att vi har intressanta ingenjörsjobb inom Nouryon och dels behöver vi få in duktiga, nya medarbetare med ledarskapstalang, förklarar Karin.

Traineerna kommer att delta i och genomföra olika projekt för Continuous Improvement i enlighet med Nouryons strategi för Operational Excellence under de kommande två åren. Till stöd kommer de ha varsin chef som följer dem under hela perioden. Placeringarna är i Bohus och Stenungsund även om tanken är att traineerna ska rotera inom företaget.
– Vi vill att de ska få en inblick i olika områden, som till exempel produktion, underhåll, logistik och HSE och vi är övertygade att de kommer att bidra aktivt med förbättringar i sina respektive projekt. De kommer också att genomgå en brown belt-träning och annan funktionell träning och ha ett block med personlig utveckling tillsammans, säger Karin Nytorp.

Carolina Braga är en av deltagarna.
– Att komma in i ett företag som trainee är en väldigt bra möjlighet, jag ser detta som en bra chans att få utveckla en karriär inom Nouryon. För mig är det viktigt att jobba för ett företag som med sin verksamhet vill bidra till en hållbar värld och delar mina värderingar.

Planeringen för nästa års traineeprogram i Sverige är i startgroparna och då kommer fokus att vara på den norra regionen.