AkzoNobel Specialty Chemicals i Almedalen med cirkulär kemi på agendan

AkzoNobel Specialty Chemicals är en stor svensk arbetsgivare, innovatör och exportör och vill fortsatt vara en stark aktör i Sverige. På plats i Almedalen träffar bolaget organisationer, myndigheter och företag som skapar förutsättningar för att kemiindustrin fortsatt ska kunna bidra till omställningen till ett fossilfritt och cirkulärt samhälle.

AkzoNobel Specialty Chemicals är i Almedalen för att lyssna, lära och nätverka i frågor som är viktiga för kemiindustrin i Sverige. Huvudfrågorna som företaget driver är hållbarhet, innovation och kompetensförsörjning. För att kunna ligga i framkant när det gäller hållbarhet behöver innovationsklimatet vara gott och lagar och politik stötta en utveckling mot nya cirkuära produkter med ännu fler hållbarhetsfördelar än föregångarna. Vidare är kompetensförsörjningsfrågan en både lång- och kortsiktig fråga som är angelägen för företaget. För att kunna fortsätta skapa nya hållbara innovationer behöver kemiindustrin en god återväxt när det gäller kompetens inom kemi och övrig naturvetenskap.

Förutom att delta i paneler och debatter arrangerar AkzoNobel Specialty Chemicals ett seminarium under rubriken:
Kemiindustrin kan skapa ett hållbart samhälle av luft och vatten - är världen redo?
Tid: Torsdag 5 juli, 12.45-14.15 (50 min seminarium + tid för mingel)
Plats: Teaterskeppet, Kajplats 10, Visby Hamn
Läs mer om seminariet här.

På plats i Almedalen finns experter från AkzoNobel Specialty Chemicals inom hållbarhet, innovation och kompetensförsörjning. Här finns information om vilka experter som är på plats och vilka ämnesområden de gärna pratar om.

Om AkzoNobel Specialty Chemicals Industrier över hela världen förlitar sig på vår livsviktiga kemi för att tillverka vardagsprodukter som papper, plast, byggmaterial och hygienartiklar. Genom våra medarbetares engagemang och vårt fokus på säkerhet, hållbarhet och öppen innovation, har vi skapat en verksamhet i världsklass och byggt starka partnerskap med våra kunder. Vi finns i över 80 länder runt om i världen och bland våra ledande varumärken finns bland andra Eka, Dissolvine, Trigonox, och Berol.

Om AkzoNobel i SverigeInom AkzoNobel är vi 45 000 engagerade medarbetare som tillsammans skapar förutsättningar för god livskvalitet och en inspirerande vardag. Vi är ett ledande globalt färgföretag och en stor producent av specialkemikalier som förser företag och konsumenter världen över med såväl färg och ytskydd, som ingredienser till viktiga vardagsprodukter. Idag är vi verksamma i över 80 länder och vårt huvudkontor ligger i Amsterdam, Nederländerna. Våra innovativa produkter bär på en stolt historia och är skapade för att göra livet enklare för människor i en snabbt föränderlig värld. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Cuprinol, Jozo och Nordsjö. Vi rankas återkommande som ledande inom hållbarhet i vår bransch och drivs av att bidra till välmående städer och levande samhällen genom att skapa en färgstark och trygg värld där livet blir bättre genom det vi gör. I Sverige har AkzoNobel ca 2700 anställda på tolv orter.

Vi är en världsledare inom specialkemi. Industrier i hela världen förlitar sig på oss och våra specialkemikalier för tillverkning av vardagsprodukter som papper, plast, byggmaterial, livsmedel, läkemedel och hygienartiklar. Vi har byggt upp ett företag i världsklass samt skapat starka partnerskap med våra kunder, grundat på nära 400 års erfarenhet och våra 10 000 medarbetares gemensamma engagemang och fokus på tillväxt, starka finansiella resultat, säkerhet, hållbarhet och innovation. Vi är verksamma i fler än 80 länder världen över och vårt industriledande utbud omfattar varumärken som Eka, Dissolvine, Trigonox, Berol och JOZO.