Novartis får positivt utlåtande för ribociklib som första linjens behandling mot spridd HR-positiv/HER2-negativ bröstcancer

Ribociklib tillhör en ny klass av läkemedel, så kallade CDK4/6-hämmare, som i kombination med hormonhämmande standardbehandling kan ges till kvinnor med spridd HR-positiv/HER2-negativ bröstcancer som genomgått klimakteriet.

Den europeiska läkemedelsmyndighetens EMA:s vetenskapliga nämnd CHMP:s positiva utlåtande innebär att ribociklib kan kombineras med valfri aromatashämmare, vilket gör att behandlande onkolog kan välja den hormonhämmande behandling som passar bäst för respektive patient.

– Patienter med spridd bröstcancer har ett stort behov av nya behandlingar som håller sjukdomen under kontroll. CDK 4/6-hämmare kommer att vara ett bra tillägg för en stor del av dessa patienter, säger Henrik Lindman, onkolog vid Akademiska sjukhuset i Uppsala och en av prövarna i den registreringsgrundande studien.

CHMP:s rekommendation är baserad på den kliniska studien MONALEESA-2 som visar att kombinationen ribociklib-letrozol minskar risken för sjukdomsprogression eller död med 44 procent jämfört med patienter som behandlades med enbart letrozol1. En analys av studien efter ytterligare elva månaders uppföljning visar att det tog i median 25,3 månader innan sjukdomen förvärrades hos patienter som behandlats med ribociklib i kombination med letrozol medan motsvarande tid för gruppen som enbart behandlades med letrozol var 16 månader2.

Studien visar också att tumörkrympning (overall response rate) uppnåddes hos 55 procent av patienterna med mätbar sjukdom, som fått ribociklib i kombination med hormonhämmande läkemedel jämfört med 39 procent som fått enbart hormonhämmande läkemedel2.

Om ribociklib
Ribociklib tillhör en ny klass kinashämmare som hjälper till att bromsa cancercellernas utveckling genom att hämma två proteiner vid namn cyklin-beroende kinas 4 och 6 (CDK4/6). Dessa proteiner kan, om de överaktiveras, göra det möjligt för cancerceller att dela sig och växa okontrollerat. Målinriktad behandling mot CDK4/6 med förbättrad precision kan spela en roll för att säkerställa att cancerceller inte växer okontrollerat1.

Ribociklib har utvecklats av Novartis Institutes for BioMedical Research (NIBR) i samarbete med Astex Pharmaceuticals.

Om MONALEESA-2
MONALEESA-2 (Mammary ONcology Assessment of LEE011’s Efficacy and SAfety) är en fas III, randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad registreringsstudie och omfattar 668 kvinnor vid 223 prövningscentra runt om i världen. I Sverige har sex olika centra deltagit. Patienterna som ingår i studien har alla diagnostiserats med spridd HR-positiv/HER2-negativ bröstcancer efter klimakteriet och har inte fått någon tidigare behandling för sin spridda sjukdom1.

De 668 patienterna i studien fördelades i två lika stora grupper, 1:1, och fördelades jämnt med avseende på förekomsten av lever- och/eller lungmetastaser. Patienterna fick en daglig dos med 600 mg ribociklib i tre veckor följt av en veckas uppehåll, eller placebo, i kombination med 2,5 mg letrozol per dag.

Studiens primära effektmått var progressionsfri överlevnad och de sekundära effektmåtten var överlevnad (OS), tumörsvarsfrekvens (ORR), klinisk fördel, hälsorelaterad livskvalitet och tolerabilitet1

De vanligaste biverkningarna vid behandling med ribociklib (incidens ≥ 20%) är neutropeni, illamående, trötthet (fatigue), diarré, leukopeni, alopecia (håravfall), kräkningar, förstoppning, huvudvärk och ryggvärk1.

Om Novartis forskning inom spridd bröstcancer
I mer än 25 år har Novartis legat i frontlinjen för klinisk forskning inom spridd bröstcancer och drivit utvecklingen framåt. Med en av industrins bredaste pipelines och ett flertal läkemedelskandidater mot bröstcancer under utveckling, är Novartis branschledande i upptäckten av nya behandlingar mot spridd HR-positiv /HER2-negativ bröstcancer. Mer information om spridd bröstcancer hittar du på www.spriddbrostcancer.se.

Referenser
1. Hortobagyi G. N. Ribociklib as First-Line Therapy for HR-Positive, Advanced Breast Cancer.N engl j med 375;18, 2016

2. Hortobagyi G, Stemmer S, Burris H, et al. Updated results from MONALEESA-2, a phase III trial of first-line ribociclib plus letrozole in hormone receptor-positive HER2-negative advanced breast cancer. Presented at the 53rd Annual Meeting of the American Society of Clinical Oncology (ASCO), June 4, 2017, Chicago, Illinois (poster #1038).

• cdk4/-hämmare
  • cdk4/6
  • ribociklib
  • ribociclib