Sjuksköterska i Umeå belönas med 10 000 kronor

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2010 13:31 CET

Maria Sandberg från Norrlands Universitetssjukhus i Umeå får utmärkelsen ”Årets Bröstsjuksköterska 2010” på Bröstcancerföreningarna Riksorganisations riksstämma i helgen. Förutom äran får hon en brosch, ett diplom och 10 000 kronor.

Genom utmärkelsen ”Årets Bröstsjuksköterska” vill Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, och Novartis uppmärksamma det viktiga arbete som bröstsjuksköterskorna gör.

Maria Sandberg, bröstsköterska på kirurgavdelningen vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå, får utmärkelsen för sitt betydelsefulla och helhjärtade arbete för bröstcancerbehandlade och för hennes stora engagemang ständigt sprida kunskap, föreläsa och informera om bröstcancer.

– Det är ett stimulerande område att arbeta med. Behandlingar och vård förbättras ständigt och likaså prognosen för våra patienter. Som sjuksköterskor är vi med i dessa förändringar, vi kan påverka och är delaktiga i utvecklingen, säger Maria Sandberg.

Prisutdelningen sker söndag den 14 november samband med BRO:s riksstämma i Stockholm.

För ytterligare information:
Maria Sandberg, Norrlands Universitetssjukhus, 070-233 24 90
Ingrid Kössler, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, 070-643 95 44

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, är en ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO har ungefär 11 000 medlemmar. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande vård och rehabilitering.
www.bro.org.se

Bröstcancerfonden
Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlade kvinnornas egen fond. Insamlade medel används dels till psykosocialt stöd till kvinnor med bröstcancer, dels till forskning. Pengarna kommer från gåvor, sponsorer, försäljning av Rosa Bandet och olika insamlingsaktiviteter. Postgiro 90 05 91-9, bankgiro 900-5919.
www.brostcancerfonden.se

Med tydlig fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg kostnadsbesparande generiska produkter och produkter inom receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2009 till 44,3 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 7,5 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 100 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se