Västerås har Sveriges bästa bröstsjuksköterskor

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2012 12:44 CEST

Bröstsjuksköterskorna Eva Alm och Elisabeth Stolpe Rados på Västmanlands sjukhus i Västerås får utmärkelsen Årets Bröstsjuksköterska 2012. Priset har instiftats för att uppmärksamma bröstsjuksköterskornas viktiga arbete.

Elisabeth Stolpe Rados och Eva Alm, båda vid Bröstenheten på Västmanlands sjukhus i Västerås, har blivit utsedda till Årets Bröstsjuksköterska 2012. De får utmärkelsen för ”ett oerhört professionellt och säkert yrkesutövande som skapar öppenhet, trygghet och värme i mötet med bröstcancerbehandlade”. Även deras insatser för att förbättra bröstcancervården genom lokala och nationella nätverk premieras.

– Jag känner mig oerhört hedrad, det är som att få ett Jerringpris. Det finaste man kan få, det kommer ju direkt från en patientförening, säger Elisabeth Stolpe Rados.

– Vi har under lång tid har byggt upp verksamheten tillsammans. Och att vi båda får utmärkelsen gör mig enormt glad. Det är verkligen delad glädje, säger Eva Alm.

Det är Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, som i samarbete med Novartis står bakom utmärkelsen.

– Kvinnor med bröstcancer och deras anhöriga vet att sjuksköterskornas insatser är oerhört värdefulla på ett sätt som går långt bortom det medicinska, säger Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande för BRO.

Bilder på Elisabeth Stolpe Rados och Eva Alm:

Presskontakt BRO:
Elizabeth Bergsten Nordström, ordförande BRO, 070-288 49 39
Elisabeth Andersson, BRO:s kansli, 070-616 91 05

Information om BRO och Bröstcancerfonden
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har över 11 500 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancerföreningar i hela landet. www.bro.se

Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond. Den administreras av BRO och har plusgiro 90 05 91-9. Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Svensk Insamlingskontroll. www.brostcancerfonden.se

Med fokus på växande områden erbjuder Novartis en bred produktportfölj: innovativa läkemedel, förebyggande vaccin, diagnostiska verktyg, kostnadsbesparande generiska produkter och receptfria läkemedel för egenvård. Novartis är det enda läkemedelsföretaget med en ledande position inom alla dessa områden. Omsättningen för hela företagsgruppen uppgick 2011 till 58,6 miljarder USD och investeringar i forskning och utveckling till 9,6 miljarder USD. Novartis har sitt huvudkontor i Basel, Schweiz och finns representerat i mer än 140 länder med sammanlagt omkring 124 000 anställda. För ytterligare information om företaget: www.novartis.se