Brist på stugor att hyra i Sverige

Önskan efter en semester i en stuga på hemmaplan är större än någonsin. Färska siffror från NOVASOL visar att 60 procent fler svenskar har besökt hemsidan under årets tre första månader för att leta boende i Sverige. Hittills har 22 procent fler svenskar bokat en stuga i Sverige jämfört med förra året.

Sedan flera år tillbaka har stugförmedlaren sett ett ökat intresse av att boka stuga i Sverige bland svenskar. Under förra året ökade antalet svenskar som hyrde stuga i Sverige med hela 23 procent.

- Under de senaste fyra åren har vi märkt en tydlig trend, svenskarna föredrar att hyra stuga hemma i Sverige istället för att semestra utomlands, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Fler stugor behövs

Stugförmedlingens genomsnittsbeläggning har ökat med 22 procent de senaste två åren och det ökade intresset har gjort att det behövs fler stugor att hyra ut.

- Tyvärr kan vi inte ge alla som letar efter ett boende i Sverige sin drömsemester. När antalet hus inte ökar i samma takt som antalet gäster kan vi inte möta efterfrågan. Vi har helt enkelt inte tillräckligt många hus, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Många tomma stugor men svalt intresse att hyra ut

Det finns en stor mängd fritidshus i Sverige och många använder sina hus endast under sin sommarsemester och resten av året står de i stort sett tomma. Stugförmedlaren menar att det fortfarande ser annorlunda ut i Sverige jämfört med till exempel Danmark, där det är vanligt att man köper eller bygger fritidshus i syfte med att hyra ut de veckor man själv inte är där. I Sverige har man inte kommit lika långt när det gäller uthyrning, men det håller sakta på att förändras.

- Vi hoppas att fler fritidshusägare börjar tänka annorlunda kring sin stuga och börjar hyra ut. Det är en viktig del av vår turism och många orter skulle mista besökare om stuguthyrningen försvann, säger Torbjörn Fredman.

Här hyr svenskarna stuga i Sverige

1. Gotland (22%)
  2. Skåne (17%)
  3. Öland (14%)
  4. Västra Götaland (11%)
  5. Jönköping (8%)

Top 5 som hyr stuga i Sverige

1. Tyskar (65%)
  2. Svenskar (11%)
  3. Danskar (9%)
  4. Holländare (5%)
  5. Schweizare (2%)

Procentsatsen anger andelen av totala bokningar i Sverige.

Om NOVASOL

NOVASOL är Nordeuropas största semesterhusförmedlare med över 44 000 semesterhus, stugor och lägenheter i 29 länder över hela Europa. Varje år väljer över 2 miljoner gäster att hyra hus eller lägenhet genom NOVASOL. NOVASOL ingår i en internationell koncern med dotterbolag i en lång rad länder, servicekontor på många populära semesterorter och sysselsätter mer än 1 750 medarbetare runt om i världen.

NOVASOL är en del av Wyndham Worldwide Corporation som finns registrerad på New York börsen.