Delar du ditt fritidshus med någon? Så här får du det att fungera!

Enligt en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av NOVASOLhar hela 69 procent ett delat ägandeskap av sitt fritidshus. Nästan var femte äger sitt fritidsboende med syskon eller släkt. För att få det att fungera kommer här 7 värdefulla tips.

1. Planering

Grunden till ett delat ägandeskap som fungerar är planering. Det är viktigt att man så snabbt som möjligt sätter sig tillsammans och planerar precis allting. Hur ska ekonomin skötas, trädgård, framtida renoveringar, gemensamma inköp med mera.

2. Vilken vecka är min?

Detta kan såklart vara en känslig punkt. Vem får vilken vecka under året? Midsommarveckan är till exempel den högtiden vi helst firar i vårt fritidsboende. Förhoppningsvis kan man göra det tillsammans, annars är ett bra tips att turas om.

3. Ekonomin

Börja med att se över vilka löpande kostnader ni har per månad. Besluta sedan om ni alla ska lägga samma summa varje månad eller en procent av ägandeskapet/lönen. Utse en person som är ansvarig för att betala in alla räkningar och som även tar hand om det administrativa, såsom avtal och försäkringar.

4. Sparbuffert

Att ha en sparbuffert är ett måste. Besluta tillsammans vilken summa som ska sparas varje månad till framtida kostnader såsom renovering, inköp och oplanerade händelser.

5. Inköp och renoveringar

Lägg upp en 10 års plan över vad ni vill göra med huset. Vilken renovering ska komma först och när i tiden. Utse den som är bäst lämpad att vara projektledare över kommande renoveringar. Gemensamma inköp som möbler, kylskåp kan också ingå i 10 årsplanen. Utse även här en ansvarig.

6. Trädgårdsarbete

Även trädgården behöver kärlek och även här är det bra att bestämma vem som ansvarar för den. Bor ni alla lika långt från boendet? Har någon ett större trädgårdsintresse eller kanske mer tid över? Trädgården kan ta mycket tid i anspråk. Viktigt är att besluta om det ska finnas ett rullande schema eller om någon ska göra mer. Och hur ska det då ersättas?

7. Städning av huset

Städning är något som lätt kan bli ett problem.Har man olika syn på vad städning innebär,så är det viktigt att sätta upp ett gemensamt schema kring hur det ska städas innan man lämnar boendet. Ingen blir glad över att komma in och ta hand om någons annans stök och smuts.