Det här stör sig svensken på under semestern

Dåligt väder, för låg standard på boendet och obekväma sängar. Det är det som svensken stör sig mest på under semestern. Det visar en ny undersökning som NOVASOL har gjort.

När 1395 personer fick frågan vad de stör sig mest på under semestern blev svaret tydligt: dåligt väder.

- Vi har väldigt höga förväntningar på vädret under semestern och om det då blir dåligt kan det förstöra alla ens planer. Vädret påverkar väldigt mycket, kanske framför allt för oss svenskar. Vi blir ju inte precis bortskämda med fint väder, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Låg standard på boendet och obekväma sängar

Undersökningen visar att många svenskar även stör sig på om boendet håller för låg standard (14 procent) och om det finns obekväma sängar (13 procent).

- Semestern är för många årets viktigaste dagar. Vi vill bo bra och unna oss det där lilla extra. Vi förväntar oss att allt ska vara som hemma, om inte bättre, och då även sängarna, säger Torbjörn Fredman.

Högljudda grannar, dålig service och för mycket folk i poolen

Högljudda grannar (10 procent), dålig service (8 procent) och för mycket folk i poolen (2 procent) är andra saker som svenskarna stör sig på under semestern.

- Under högsäsong får man oftast dela upplevelsen med många andra semesterfirare, men om du hyr ett semesterhus behöver du inte anpassa dig efter några andra hotellgäster. Du kanske till och med har tillgång till en alldeles egen pool, säger Torbjörn Fredman.

Topp 10 – detta stör sig svensken mest på under semestern

1. Dåligt väder (34%)
  2. För låg standard på boendet (14%)
  3. Obekväma sängar (13%)
  4. För högljudda grannar (10%)
  5. Dålig service (8%)
  6. För mycket folk i poolen (2%)
  7. Ingen wifi (2%)
  8. För långt till stranden (1%)
  9. Kallt i vattnet (1%)
  10. Trångt i matsalen (1%)

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals, Ardennes-Etape och Wimdu utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster.

NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.