Fritidshusägare spenderar 55 dagar i genomsnitt per år i sitt fritidshus

55 dagar om året. Det är antalet dagar fritidhusägare spenderar i genomsnitt per år i sitt fritidshus. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL.

Hur mycket tid tillbringar du i ditt fritidshus? Den frågan ställdes till 1145 fritidshusägare i en Novus-undersökning och det visar sig att fritidshusägare bara är i sitt fritidhus i genomsnitt 55 dagar om året.

- Många drömmer om ett fritidshus och att få spendera sin tid där, men man kanske bara hinner några veckor under semestern och någon helg då och då, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Färre än 30 dagar om året

Nästan var tredje fritidshusägare säger att de är färre än 30 dagar om året i sitt fritidshus. Ser man på åldersgruppen 30-49 år är det ännu fler. Undersökningen visar att nästan hälften (47 procent) av den åldersgruppen tillbringar mindre än 30 dagar i fritidshuset.

- I åldern 30-49 ligger fokus på mycket annat som barn, familj och karriär. Då är det inte lätt att få tiden att gå ihop.Tiden i fritidshuset blir mindre än vad man tänkt sig från början, säger Torbjörn Fredman.

Samtidigt som en större del av fritidshusägarna spenderar färre än 30 dagar i sitt fritidshus, har var fjärde svarat att de tillbringat 90 dagar eller fler i sitt fritidshus under de 12 senaste månaderna.

Antalet dagar fritidshusägare tillbringar i sitt fritidshus

Mindre än 30 dagar – 28%

30-39 dagar – 12%

40-49 dagar – 11%

50-59 dagar – 8%

60-69 dagar – 7%

70-79 dagar – 5%

80-89 dagar – 4%

90 eller fler dagar – 24%

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av NOVASOL. Målgruppen för undersökningen är fritidshusägare i Sverige. Totalt har 1145 intervjuer genomförts under perioden 6-13 februari 2018. Deltagarfrekvensen är 71%. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals, Ardennes-Etape och Wimdu utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster.