Gotland - mer eftertraktat än någonsin

Trots att det bara är januari så är trycket på att semestra på Gotland högre än någonsin, det visar färsk statistik från stugförmedlaren NOVASOL. Hittills har bokningarna till Gotland gått upp med nästan 23 procent jämfört med i fjol.

Det är för tredje året i rad som NOVASOL märker att intresset för att hyra stuga på Gotland ökar, men i år har bokningarna trillat in tidigare jämfört med de andra åren.

- Bokningsläget för Gotland ser mycket bra ut! Att gästerna väljer att boka tidigt tyder på att allt fler vill säkra upp semestern, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL.

Stor del tyska turister

Det är framförallt de tyska turisterna som står för bokningarna, men svenskarna är inte långt efter. Gotland i sig är en stark attraktionskraft och det ökade intresset på att hyra stuga tyder på att allt fler vill uppleva det ”riktiga” Gotland.

- Genom att hyra en stuga på Gotland får man en genuin upplevelse av ön. Gotland har alltid varit en kär semesterfavorit bland oss svenskar, men att det är så många tyska turister som har fått upp ögonen för ön tyder på att kännedomen om Gotland har spridit sig, säger Fredman.

Redan flera veckor uppbokade

Det ökade intresset har gjort att några av stugorna på Gotland redan har de populäraste semesterveckorna fullbokade, så om man vill hyra stuga på Gotland i sommar gäller det att vara ute i god tid.

- För att kunna bemöta den stora efterfrågan behöver vi få in ett större antal stugor så att fler kan få chansen att njuta av Gotland, säger Fredman.

Topp tre som hyr stuga på Gotland via NOVASOL:

1. 47% tyskar

2. 36% svenskar

3. 7% danskar

Siffror baserat på antal bokningar gjorda under de första veckorna på 2016 på gotländska stugor hos NOVASOL .