Här hyrde svenskarna semesterhus 2013

Sverige slog både Spanien och Kroatien som det land som svenskar helst hyrde semesterhus i. Det visar färsk bokningsstatistik från stugförmedlaren Novasol. Däremot nästan dubblade Spanien antalet bokningar under 2013 och seglade upp som en utmanare.

Under flera år i rad har Novasol sett att Sverige är det land där flest svenskar vill hyra semesterhus i, tätt följt av Danmark.

- Svenskar har länge varit vana vid att hyra en stuga i Danmark eller i Sverige, men längre bort än så har inte varit lika vanligt. Men i fjol hyrde hälften av våra kunder ett semesterhus på olika destinationer längre söder ut. Vi hade en ökning på 23 procent, säger Torbjörn Fredman Nordenchef på Novasol.

Orsaken till varför svenskar semestrar på hemmaplan är många. Det är framför allt lättare att resa iväg med bil, men det är även en ekonomisk fråga, då flygbiljetter för en hel familj kostar mer än en bilresa.

Spanien har på nytt blivit en favorit, framför allt Mallorca och Costa del Sol, dit finns det många direktflyg med bra priser. Idag plockar man gärna ihop sin egen resa för att få upptäcka resmålet på sitt sätt och därigenom få en mer unik semesterupplevelse.

- I år tror vi att Spanien kan gå om både Sverige och Danmark och ta platsen som nummer ett. Men eftersom vi hade en fin sommar i fjol är det många som hoppas på en väderrepris och stannar hemma, så det kan bli ett jämt resultat mellan Sverige och Spanien i år, säger Torbjörn Fredman.

5 i topp 2013 - Här ville svenskarna helst tillbringa semestern*
1. Sverige (1)
2. Danmark (2)
3. Spanien (4)
4. Kroatien (5)
5. Italien (3)

5 i topp 2013 - Södra Europa*
1. Spanien (2)
2. Kroatien (3)
3. Italien (1)
4. Frankrike (4)
5. Grekland (5)

*Förra årets placering anges inom parantes. Topplistan baseras på när resan gjordes och inte när den bokades till och med den 31 december 2013.

För ytterligare information och bilder:
Torbjörn Fredman, Nordenchef Novasol
Växel: 031-304 55 70
torbjoern.fredman@novasol.com

• resetrender
  • hyra stuga i sverige
  • hyra hus utomlands

Om Novasol

Novasol är Nordeuropas största semesterhusförmedlare med över 33 000 semesterhus, stugor och lägenheter i 27 länder över hela Europa. Varje år väljer över 1,5 miljoner gäster att hyra hus eller lägenhet genom Novasol. Novasol AB ingår i en internationell koncern med dotterbolag i en lång rad länder, servicekontor på många populära semesterorter och sysselsätter mer än 1 500 medarbetare runt om i världen.

Novasol grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Novasol en del av Wyndham Exchange & Rentalssom ingår i Wyndham Worldwide Corporation som finns registrerad på New York börsen.