Stort sug efter stugor i Småland

Semesterhusförmedlaren Novasols senaste statistik visar att allt fler utländska turister hyr stuga i Småland. Nästan 40 procent av Novasols gäster hyr en stuga i Småland i år och bokningarna har hittills ökat med 15 procent jämfört med i fjol.

Novasol har märkt ett ökat intresse av stugsemester i år, både bland utländska och svenska turister. Hela 37 procent av Novasols gäster väljer att hyra en stuga i Småland. 80 procent av dem kommer från Tyskland, följt av danskar med 8 procent och svenskar med 3 procent.

- Ja, det märks verkligen att intresset av Småland ökar. Jag tror det är det genuina som lockar. Man vill gärna bo bland lokalbefolkningen och uppleva Sveriges landsbygd och natur, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef Novasol

Novasol är delaktig i Visit Swedens stora treåriga kampanj, som nyligen startade i Tyskland och Holland och inom kort lanseras i Norge och Danmark. Kampanjen kommer att locka ännu fler utländska turister till att hyra stuga i Småland, som är ett av de områden som prioriteras.

- Vi hoppas att fler husägare vill hyra ut sin stuga via oss, då efterfrågan på stugor i Småland kommer att fortsätta att öka, säger Torbjörn Fredman.

För Sveriges ekonomi är stuguthyrningen en viktig inkomskälla, framförallt för landsbygden. I genomsnitt spenderar en person 800 kronor per dag inklusive boende (Källa: Tillväxtverkets Gränsundersökning IBIS 2012) på sin semester i Sverige. Det innebär att ett enda hus som bokar enligt genomsnittet under en säsong hos Novasol och har 4 gäster per uthyrd vecka, bidrar med 200 000 kronor till samhället.

Fördelarna är många vid stuguthyrning, både för samhället och den enskilde husägaren. För privatägaren är dessutom inkomsten på uthyrningen upp till 40 000 kronor avdragsgill per hus och år.

- Man tänker inte alltid på hur viktig stugförmedlingen av privata stugor faktiskt är.  Den bidrar till att flera orter på landsbygden ökar antal utländska gästnätter och därmed stärker ekonomin i närområdet. Lokala handlare och andra lokala företag kan fortleva, säger Torbjörn Fredman.

Topp 4 som hyr hus i Småland via Novasol:
1. Tyskar (80%)
2. Danskar (8%)
3. Svenskar (3%)
4. Holländare (2%)

• resetrender
  • hyra stuga i sverige

Om Novasol

Novasol är Nordeuropas största semesterhusförmedlare med över 34 000 semesterhus, stugor och lägenheter i 27 länder över hela Europa. Varje år väljer över 1,5 miljoner gäster att hyra hus eller lägenhet genom Novasol. Novasol AB ingår i en internationell koncern med dotterbolag i en lång rad länder, servicekontor på många populära semesterorter och sysselsätter mer än 1 500 medarbetare runt om i världen.

Novasol grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Novasol en del av Wyndham Exchange & Rentalssom ingår i Wyndham Worldwide Corporation som finns registrerad på New York börsen.